Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Actualitate

UPDATE: Tarom decretează sfârşitul sticlelor de vin şi intră în războiul low-cost

Autor: | | 7 Comentarii | 312 Vizualizari

După ce a încheiat 2008 cu o pier­dere de 28 de milioane de dolari, operatorul aerian naţional va pune în aplicare un plan anti-criză bazat pe patru măsuri-cheie. Rezultatul estimat:  «un profit simbolic». În ciuda unei creşteri a cifrei de afaceri de la 350 de milioane de dolari în 2007, la 450 de milioane în 2008, profitul s-a transformat în pierdere, iar cota de piaţă a companiei a scăzut de la 34% până sub 30%. „În 2007, Tarom a atins o cotă isto

După ce a încheiat 2008 cu o pier­dere de 28 de milioane de dolari, operatorul aerian naţional va pune în aplicare un plan anti-criză bazat pe patru măsuri-cheie. Rezultatul estimat:  «un profit simbolic».

În ciuda unei creşteri a cifrei de afaceri de la 350 de milioane de dolari în 2007, la 450 de milioane în 2008, profitul s-a transformat în pierdere, iar cota de piaţă a companiei a scăzut de la 34% până sub 30%. „În 2007, Tarom a atins o cotă istorică şi la pasageri transportaţi, şi la venituri. Totul a fost în creştere, dar au fost majorări anormale. După creşteri atipice vin, aproape inevitabil, şi crize. Peste aceste lucruri s-a suprapus şi preţul petrolului“, justifică această stare de fapt noul director general al companiei, Ruxandra Brutaru. Conform acesteia, nimeni nu se aştepta la preţuri de 140 de dolari pe baril, ci la cel mult 70-80 de dolari. Dacă în mod obişnuit Tarom cheltuia anual circa 77 de milioane de dolari pentru combustibil, în 2008 a plătit cu 50 de milioane mai mult. „Noi bugetasem pentru anul trecut o creştere de 16% a cifrei de afaceri, dar nu am atins-o. A fost puţin sub 10%, dar a urcat numărul de pasageri. În 2008, am avut circa 1,98 de milioane“, a declarat, pentru Capital, Ruxandra Brutaru.

Lupta cu dinozaurii

Pe lângă acestea, avansul puternic al pieţei din ultimii ani a atras mulţi competitori puternici, care au adus o capacitate de transport foarte mare. De altfel, tocmai această creştere a capacităţii, operată şi de Tarom prin repararea a două aeronave mari şi lărgirea flotei cu încă două aparate comandate mai demult, a provocat reducerea puternică a gradului de ocupare al curselor. „Încă din toamna lui 2007, Tarom se pregătea să absoarbă o capacitate suplimentară, de 48%. În mod normal, o companie aeriană absoarbe maximum 20% în plus. Capacitatea mai mare a dus la un grad de încărcare mai mic, iar noi am scăzut, astfel, la un nivel de 62%“, explică oficialul Tarom.

Ruxandra Brutaru pare să ştie foarte bine care sunt problemele cu care se confruntă compania pe care o conduce de puţină vreme. Lupta cu „dinozauri“ precum Lufthansa, Air France-KLM, British Airways, Iberia sau Turkish Airways este doar una dintre provocări, în timp ce companiile low-cost au exercitat o presiune continuă. „Dacă până acum ne-am bătut foarte puţin cu low-costul, acum, într-un an de criză, lupta va fi crâncenă. Trebuie să mergem după fiecare pasager. Practic, 2009 e un an al cotei de piaţă. Nu ne propunem să creştem veniturile, dar vrem un factor de încărcare cât mai mare“, spune ea. 

Planuri de supravieţuire în plină furtună

Dacă 2008 a adus o mulţime de veşti proaste, anul acesta va fi şi mai dificil, din cauza crizei globale. Cu toate acestea, la Tarom este deja în desfăşurare un plan de măsuri care ar trebui, cel puţin, să menţină compania pe linia de plutire. Prima încercare este aceea de a reduce greutatea aeronavelor, fapt ce ar duce la un consum mai mic de carburant. „Vom schimba total cateringul. Va fi cel puţin la fel de multă mâncare, dar va fi mai uşoară. Am eliminat vinul de la clasa economică, pentru că sticla era mai grea decât conţinutul. Numai prin scoaterea sticlelor de vin din avioane am redus costurile cu combustibilul cu circa două milioane de dolari. Ceea ce eliminăm va fi însă compensat cu servicii mai bune. Ştiu că unii pasageri apreciau vinul la sticlă, aşa că vom căuta alternative, poate sticle de plastic, nu ştiu încă“, spune Ruxandra Brutaru.

Va fi încercată, de asemenea, şi o reducere a tarifelor pentru zborurile internaţionale. Încă din 12 ianuarie, compania a lansat tarife-pilot de 50 de euro, plus taxe, pentru o cursă dus-întors, cu condiţia ca biletul să fie cumpărat cu cel puţin o lună înaintea zborului. Până acum, circa 62% dintre pasagerii Tarom cumpărau bilete cu numai o săptămână înainte de zbor, însă, prin acest demers se încearcă atragerea unui alt tip de pasageri. Nu este greu de dedus că ţinta sunt pasagerii companiilor low-cost. Cert este că, în această săptămână va începe, conform directorului Tarom, o campanie publicitară de promovare a noului mod de vânzare a biletelor. „Acesta ne va aduce cu 12%-15% mai mulţi pasageri“, prognozează directorul companiei.

  • În promoţia Tarom, un bilet de avion dus-întors Bucuresti – Salonic costă aproximativ 142 de euro. Plecarea este pe data de 14 mai, iar returul în data de 26 mai. Acelaşi bilet de avion, cumpărat de la compania aeriană grecească Olympic Airlines costă 344 de euro. De asemenea, un zbor dus-întors Bucureşti – Tel Aviv, achiziţionat cu două luni înainte (dus în data de 20 mai – retur în data de 27) costă circa 186 de euro, în timp ce acelaşi zbor operat de compania israeliană EL AL se ridică la sumă de 388 de dolari (peste 300 de euro). Şi Bruxelles este accesibil românilor în luna mai cu preţuri începând de la 169 de euro pentru un zbor dus-întors.

O reducere de preţuri va fi operată şi pe cursele interne, care ar trebui să ajungă „la nivelul biletelor de tren, e drept, la cele ale unui rapid cu cuşete, probabil“. În acest moment, zborurile interne reprezintă aproximativ o treime din totalul curselor Tarom. O altă decizie luată de noua conducere a companiei este revigorarea Tarom Tours, divizie de turism care va aduce venituri auxiliare importante. Toate acestea, coroborate cu intrarea oficială în Sky Team în toamnă, ar trebui să readucă pe un trend ascendent afacerile Tarom. „Ne-am propus să intrăm în SkyTeam în toamnă, probabil în octombrie-noiembrie. Termenul ar fi trebuit să fie în martie 2010, dar vom grăbi puţin lucrurile. Alianţa îţi aduce pasageri valoroşi, fideli şi care plătesc mai mult pentru servicii de calitate“, a mai spus Ruxandra Brutaru.

«Tarom este cel mai mare monstru cu care m-am luptat vreodată. Trebuie să acţionezi ca o firmă privată, dar ai un lanţ decizional enorm, specific unei companii de stat.»

Ruxandra Brutaru, director general Tarom

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.