În 2024, majoritatea investițiilor directe chineze în Europa au ajuns în Ungaria
Conform unui comunicat emis de Agenția Națională de Investiții HIPA și transmis Agenției de Presă MTI, majoritatea investițiilor directe chineze în Europa în anul precedent au fost direcționate către Ungaria.
Această informație se bazează pe un raport comun elaborat de Rhodium Group și Mercator Institute for China Studies (MERICS), potrivit relatărilor Rador.
Potrivit studiului, Ungaria a rămas pentru al doilea an consecutiv principala destinație a investițiilor chineze în cadrul Uniunii Europene și Regatului Unit.
În anul 2024, Ungaria a ocupat prima poziție în atragerea investițiilor chineze, deținând o cotă de 31%, în timp ce „marele trio” format din Germania, Franța și Regatul Unit, cu o influență tradițională puternică, a reușit să atragă doar 20% din aceste investiții.
Conform comunicatului oficial, valoarea totală a investițiilor directe chineze în această regiune a atins 10 miliarde de euro în 2024, marcând o creștere semnificativă de 47% față de anul precedent și reprezentând prima majorare înregistrată din 2016 până în prezent.
La fel ca în 2023, majoritatea proiectelor chineze demarate în regiune în 2024 au fost investiții greenfield, iar sectorul auto a fost cel mai bine finanțat, cu un accent special pe producția de vehicule electrice (EV).
Datorită acestei proporții, rolul Ungariei devine și mai clar, având în vedere că în anul precedent 62% din proiectele chineze de investiții în vehicule electrice au fost concentrate în această țară, în creștere semnificativă față de 57% în anul anterior.
Patru dintre cele mai importante investiții chineze, realizate în Ungaria
Patru dintre cele mai importante zece investiții chineze din regiunea analizată sunt realizate în Ungaria, printre acestea numărându-se fabrica de automobile BYD din Seghedin și uzina de baterii CATL din Debrețin.
Institutul de cercetare Rhodium Group din New York și MERICS, cu sediul la Berlin, au menționat, de asemenea, că ritmul accelerat al investițiilor chineze în Uniunea Europeană și Regatul Unit ar putea continua și pe parcursul acestui an.
„BYD nu numai că își construiește prima fabrică europeană de automobile în Ungaria, dar a ales tot Ungaria ca locație pentru centrul său european de afaceri și baza de cercetare și dezvoltare, ajutând economia să se îndrepte către activități cu valoare adăugată ridicată”, a spus István Joó, comisar guvernamental care îndeplineşte şi funcţia de director general al HIPA.