Din nefericire, la câteva sute de kilometri spre sud-est, în România, o uzină cel puțin la fel de importantă generează, deocamdată, mai mult discuții. Astfel în timp ce ambasadorul SUA ia partea Ford reclamând că lipsa de investiții în infrastructura din zona fabricii de la Craiova împiedică producătorul american să își ducă la bun sfârșit planul de investiții, Gábor Zombor, primarul din Kecskemét, oraș în care se află uzina Daimler a anuțat că „orașul profită deja de pe urma investiției germane.
Grație acestui proiect am putut să realizăm alte obiective mult mai ușor. În zona infrastructurii, Kecskemét a beneficiat de o infuzie de fonduri de circa 80 de miliarde forinți (292 milioane euro). Se observă deja și o dezvoltare a instituțiilor de învățământ”.
Lucrările de construcție ale fabricii Daimler din Ungaria sunt înaintate și vor permite constructorului auto german să producă componente auto încă din mai 2011, deși finalizarea uzinei este programată pentru 2012. Lucrările de construcție implică numeroase companii maghiare, circa 80% dintre contractori fiind locali. Astfel a fost generată o creștere puternică a tuturor afacerilor din zonă.
Daimler are, de asemenea, 17 furnizori de piese auto pe teritoriul Ungariei care au câștigat, conform presei maghiare, sute de milioane de euro în urma contractelor cu producătorul auto. Și în domeniul forței de muncă, Ungaria câștigă enorm în urma acestei investiții. Daimler a angajat deja 700 de persoane dintre care 450 sunt maghiari.
„Anul viitor recrutarea se va accelera pentru a ajunge la o forță de muncă de 2.200 de persoane. În 2012 numărul total de angajați va ajunge la 2.500. Scopul nostru este acela de a deveni unul dintre cei mai atractivi angajatori din regiune”, a declarat Frank Klein directorul uzinei Daimler.
La Craiova, într-o uzină deja construită, dar retehnologizată de americanii de la Ford, producția a demarat în septembrie 2009. În primele nouă luni din 2010 au fost produse însă doar 6.316 unități Ford Transit Connect. Motivul invocat de americani pentru întârzierea îndeplinirii obisctivelor stipulate în contractul de privatizare este criza economică. În vară, oficialii Ford au anunțat, de altfel, că doresc o modificare a contractului semnat în 2007 cu guvernul României.
Potrivit documentului parafat acum trei ani, Ford România a plătit 57 milioane de euro pentru 72,4% din acţiunile Automobile Craiova şi trebuia să ajungă, în intervalul martie 2011 – martie 2012, la o producţie de peste 250.000 de unităţi, în caz contrar urmând să plătească statului daune de până la 25% din valoarea la care a achiziţionat Automobile Craiova.
Nivelul sancţiunilor scade la 10% din valoarea contractului pentru o producţie între 200.000 şi 225.000 de vehicule şi la 5% dacă se construiesc între 225.000 şi 250.000 de unităţi. În actuala conjunctură, termenii înţelegerii iniţiale nu vor putea fi respectaţi, iar scadenţele trebuie decalate cu un an. Altfel spus, cu cuvintele lui John Fleming, fostul şef al Ford of Europe: „Iniţial, am spus că proiectul de la Craiova se va finaliza în 2012. Acum, lucrăm cu AVAS să modificăm această dată, din cauza crizei. Vom termina investiţia, probabil, în 2013“. Și vicepreședintele Ford pe probleme legale, guvernamentale și de mediu a declarat recent pentru Capital că „vom semna noul contract în octombrie sau, cel mai târziu, până la finalul anului.
Guvernul român a fost foarte înţelegător şi a acceptat idea că, din cauza crizei, vom întârzia lucrurile la Craiova. Reprezentanţii statului au spus foarte profesionist «bine, a fost criză, o să întârziaţi, vă dăm o nouă şansă să faceţi lucrurile cum trebuie. Dar nu două şanse. Doar aceasta». Acum, aproape am stabilit cu Guvernul care vor fi noile termene. Aceste noi termene sunt finale. Nu le mai putem rata încă o dată. Cu sau fără criză. Prima întârziere ne-a stricat imaginea destul de tare, iar o a doua chestiune asemănătoare ne poate face mult rău“.