Deplasările în străinătate ale angajaţilor companiilor private şi instituţiilor de stat au compensat o bună parte din pierderile înregistrate anul trecut de către agenţiile de turism pe segmentul de bază, turismul de leisure.

Scăderea înregistrată în 2009 de turismul de leisure a fost de până la 30%, cu efecte directe în conturile marilor turoperatori. Scăderea ar fi fost şi mai dramatică, spun aceştia, dacă o parte din agenţiile de turism specializate pe segmentul de leisure nu şi-ar fi salvat bilanţurile prin servicii oferite companiilor. Turoperatorii care nu au prins acest tren în 2009 aleargă acum să câştige o cotă cât mai mare de piaţă. „Revenirea pieţei de business travel se vede în străinătate. Din păcate, redresarea nu se simte la fel de mult pe piaţa locală “, spune Aurel Pavel, preşedintele J’info Tours, care a înregistrat în ultimele luni o creştere de 15%-20% pe segmentul corporate business travel. „Datorită parteneriatului cu HRG (Hogg Robinson Group, a treia firmă de travel management din lume, după American ­Express şi Carlson Wagonlit Travel – n.r.) am reuşit, în ultimul an, să câştigăm clienţi noi de talie globală“, adaugă el, precizând că alte două multinaţionale i-au intrat în portofoliu  în 2010.

O companie mare cumpără lunar bilete de avion de 50.000 de euro

Astfel, serviciile de turism oferite companiilor au ajuns să reprezinte mai mult de 60% din cifra de afaceri a turoperatorului. Potrivit estimărilor, serviciile de turism pentru companii reprezintă o piaţă de aproximativ 300 de milioane de euro. În creştere se află şi liderul­ pieţei, Happy Tour, cu afaceri de 30 de milioane de euro în 2009. „În prima jumătate a lui 2010, am sesizat o revenire a pieţei. Businessul merge în continuare; companiile totuşi călătoreasc, trebuie doar să-şi controleze mai atent costurile“, spune Javier Garcia del Valle, vicepreşedinte executiv al Happy Tour.   Cât de des circulă, totuşi? O companie mare cumpără, în medie, cinci-şapte bilete de avion pe zi, ceea ce duce la o medie lunară de 200 de tichete emise. Dacă luăm în calcul faptul că preţul mediu al unui bilet de avion cumpărat de o companie este de 240 de euro, rezultă că o multinaţională cheltuieşte lunar aproape 50.000 de euro doar pe deplasările angajaţilor. De menţionat că, în 2010, tariful mediu al biletului de avion este în scădere cu 30%-40% faţă de valoarea din 2009. Potrivit datelor furnizate de turoperatori, până la 15% dintre rezervările efectuate de companii sunt pentru leisure. În ceea ce priveşte companiile mici, gen IMM-uri, acestea cumpără, în medie, un bilet la una-două zile.

„În mod normal, o companie cheltuieşte, în medie, cu deplasările  1% din cifra de afaceri“, spune Garcia del Valle. Mai mult, zic turoperatorii, în decursul unui an, colaborarea cu o agenţie de turism poate aduce economisiri de zeci de mii de euro. „Am reuşit, în 2009, să economisim pentru clienţii noştri corporate peste 170.000 de euro la bilete şi cazare“, spune Aurel Pavel.

Statul, client non grata

Paralela 45 a decis să se concentreze anul acesta asupra pachetelor pentru corporaţii, acest segment fiind „puţin înghesuit de către cel de leisure“, după cum afirmă patronul agenţiei, Alin Burcea. „Firmele şi-au revenit în 2010, iar Paralela 45 trebuie ­să-şi reînnoiască imaginea de prestator de servicii corporate“, explică Burcea, care are în portofoliul de clienţi al agenţiei peste 100 de companii. „Noi facem corporate de 12 ani, lucrurile au mers bine şi nu m-am agitat pe acest segment. Însă, odată cu scăderea pe leisure, trebuie să ne concentrăm şi asupra altor pieţe, pe care poate că le-am neglijat“, spune şeful de la Paralela 45. El mai precizează că nu se dă în vânt să aibă statul român de client. „Facem rar contracte corporate cu statul. Prefer să le evit, deoarece plăţile se fac cu întârziere“, explică Alin Burcea.

228-56789-15_aurelpavel_36_c.jpgAm reuşit să economisim, în 2009, pentru clienţii noştri corporate, peste 170.000 de euro la bilete şi cazare.
Aurel Pavel, preşedinte, J‘info Tours

300 de milioane de euro este valoarea estimată a pieţei serviciilor de corporate travel business, iar acest volum, potrivit prognozelor, va creşte în 2010