Turcia, o țară cu o producție anuală de 1,17 milioane de vehicule, dintre care 733.000 sunt autoturisme, nu putea rămâne fără un automobil național. Surprinzător, în prezent nu există o marcă turcească de autoturisme. Asta în ciuda faptului că Turcia găzduiește nu mai puțin de șapte uzine de asamblare a vehiculelor și două de motoare. Astfel, lângă Bursa se află trei uzine, Karsan – unde sunt asamblate modele Fiat, Citroen, Peugeot și Opel, Tofas – care asamblează tot modele Fiat, Citroen, Peugeot și Opel și Oyak Renault – dedicată mărcii franceze. De asemenea, la Adapazari se află o uzină Toyota, la Arifyie, una care produce Land Rover, la Izmit sunt produse modele Hyundai-KIA, la Kocaeli sunt asamblate modele Ford și la Gebze vehicule Honda. Destinate atât pieței turce cât și celei europene, acestea au părut suficiente pentru a satisface orgoliul turcilor. Până acum.

Fikri Işık, ministrul turc al Științei și Tehnologiei a anunțat săptămâna aceasta că Turcia va avea propria marcă de autoturisme și a menționat dezvoltarea a trei concepte. „Am prograsat pas cu pas în demersul nostru de a avea un brand național de autoturisme. Cele trei protoripuri pe care le vedeți au fost dezvoltate la TÜBİTAK (Scientific and Technological Research Council of Turkey). Unul este propulsat de un motor alimentat cu benzină, al doilea este hibrid, iar al treilea este electric. Sperăm că vom putea produce 30-40 de unități destinate testelor în 2016.”

Din nefericire pentru oficialul turc, asemănarea izbitoare a mașinilor din imagini cu modelul Cadillac BLS – o versiune complet restilizată a lui Saab 9-3 a fost imediat remarcată de jurnaliști., fapt ce a iscat vii dispute. Pe lângă aspectul exterior care, doar acoperirea siglei pare să se distingă de modelul Cadillac, și planșa de bord sau designul interior sunt identice cu cele ale lui BLS. Răspunzând reproșurilor, Fikri Işık nu a putut spune decât că „nici o mașină nu este originală 100%. Prieteni, acesta este doar începutul. Produsul final va fi admirabil și va satisface dorințele poporului turc.”

Deși nu a fost încă soluționată disputa privind originea conceptelor, presa speculează că guvernul de la Ankara ar fi cumpărat drepturile intelectuale asupra modelului Saab 9-3, fără a achiziționa și marca aflată în stare de faliment. De altfel, brandul suedez a trecut în 2013 în proprietatea unui consorțiu denumit NEVS (National Electric Vehicle Sweden), care a promis dezvoltarea unui model electric în următorii ani.

O altă problemă rămasă încă în suspensie este cea a producătorului care va asambla mașinile primei mărci turcești de automobile. „Ar putea fi o companie din sectorul privat sau una din cel public. Dacă ne vom decide să oferim marca unei companii private vom lua, desigur, în calcul subvenții”, a menționat ministrul turc adăugând că viitorul apropiat va fi critic pentru industria auto din întreaga lume pentru că se face trecerea de la motoarele cu ardere internă la cele electrice. „Turcia nu trebuie să piardă acest tren”, a concluzionat Fikri Işık.