Întorc volanul uşor spre dreapta şi apăs acceleraţia la maximum la ieşirea din curbă. Roţile maşinii scrâşnesc, iar bolidul reuşeşte să treacă la câţiva centimetri de adversar, întrecându-l. Am câştigat cursa! Nu este real, dar nici departe de realitate. Imaginea este asemănătoare unui film, coloana sonoră este perfect sincronizată, iar jocul te transportă într-o altă lume. 

Cu paşi mici, dar siguri, jocurile pentru computer şi console îşi fac drum spre casele gamerilor înrăiţi din România pe căi legale. Deşi nu este considerată încă o piaţă atractivă pentru distribuitori, până la sfârşitul anului 2007, se estimează că românii vor cheltui peste şapte milioane de euro pentru a putea intra în pielea personajelor magice din ultimele jocuri disponibile. „Vânzările de jocuri video înregistrate de Best Distribution în primul trimestru al anului acesta au atins un milion de euro, din care 70 de procente sunt jocuri pentru PC“, spune Mihail Stegaru, directorul de marketing al companiei.

Se pare că aceste cifre de vânzări au fost destul de convingătoare pentru casele producătoare de jocuri, câteva dintre ele deschizând filiale în România. „Pentru anul 2006, Ubisoft a înregistrat vânzări de peste 2,4 milioane de lei“, spune Sebastian Delen, director general al Ubisoft România. Cifra exactă a vânzărilor constituie încă un mister, chiar şi pentru cei care activează în domeniu. „Jocurile au devenit destul de recent o afacere în România, astfel că necesitatea unor asemenea date de abia a început să fie resimţită“, a spus Mihai Sfrijan, producător asociat la Electronic Arts România.

Un indiciu că lucrurile încep să meargă mai bine îl reprezintă şi faptul că jocurile sunt lansate şi în România la un interval de timp mult mai scurt faţă de data lansării la nivel mondial. „Evident, distribuitorii oficiali locali nu pot concura cu piaţa «neagră», care s-a mutat de la tarabe direct pe internet, pentru simplul motiv că durează mai mult să imporţi jocuri din Marea Britanie decât să-ţi descarci un joc pirat de pe internet. Acest fenomen este însă general şi trec prin el atât piaţa din România, cât şi cea din Statele Unite, Marea Britanie sau Japonia“, explică Mihai Sfrijan.

Premiul întâi pe piaţa locală

Cunoscuţi pentru pasiunea pentru computere, românii nu se dezmint nici când este vorba jocuri, România reprezentând o piaţă anormală. Dacă în principalele pieţe de desfacere pentru jocuri, precum America de Nord şi vestul Europei, jocurile pentru console sunt, de departe, liderul vânzărilor, deţinând aproximativ 70 de procente, în România, raportul este exact invers, 80 de procente fiind controlate de jocurile pentru computer, potrivit lui Sebastian Delen. Motivele principale pentru aceste diferenţe sunt baza de console limitată pe piaţa locală şi puterea de cumpărare redusă. „Jocurile de PC sunt încă mult mai profitabile decât cele pe console, PC-ul fiind o platformă mult mai populară şi mai accesibilă decât consolele“, explică Mihai Sfrijan.

Deşi sunt mai puţini ca număr faţă de cei de pe alte pieţe similare ca dimensiuni, „calitatea“ gamerilor români este mult mai ridicată, jocurile dificile, complexe fiind mult mai apreciate la noi. „Creşterea puterii de cumpărare a românului înseamnă că aceştia încep să se intereseze de orice tip de jocuri, unii dintre cei mai puternici cumpărători din ultima vreme fiind părinţii, care caută, de obicei, jocuri mai uşoare pentru copiii lor“, a spus Mihai Sfrijan.

Cele mai populare jocuri în România sunt Counter-Strike, un first person shooter, şi World of Warcraft, de tipul massively multiplayer online role playing game (MMORPG), care, de altfel, este şi unul dintre cele mai iubite jocuri pe plan mondial. Ambele au un lucru în comun: se joacă online, jucătorul interacţionând mereu cu alţi pasionaţi din toată lumea, această caracteristică fiind considerată drept principalul motiv pentru succesul celor două jocuri. „Din constatările noastre, cele mai de succes jocuri vin din sfera first person shooters, a celor de strategie şi action/adventure. Ne sprijinim în această afirmaţie pe faptul că cele mai populare jocuri Ubisoft pe piaţa din România aparţin acestor genuri: Prince of Persia (action-adventure), Heroes of Might and Magic (strategie), Splinter Cell (stealth action), Rayman (adventure), Rainbow Six (tactical shooter), Far Cry (FPS)“, adaugă Delen.

Pentru jocuri complexe este nevoie şi de aparatură performantă, mulţi distribuitori şi retaileri de hardware oferind sisteme configurate special. „Un sistem ideal conţine un procesor de genul Intel Core 2 Duo, 2GB RAM, o sursă de 500 W, o placă video NVIDIA 8800 GTS 320 MB (cel mai bun raport preţ/calitate în lume în acest moment). Desigur, şi clasele GeForce 7×00/Radeon X19x0 sunt încă extrem de performante în jocurile nou apărute“, susţine Mihail Stegaru de la Best Distribution. „Se recomandă şi un monitor widescreen de minimum 19’’, pentru o experienţă totală în jocuri. Preţul unui asemenea sistem oscilează între 2.000 şi 4.000 de lei, în funcţie de producătorul componentelor, de dimensiunea monitorului, de spaţiul de stocare, de unităţile optice alese şi de accesorii“, adaugă acesta.

Generaţia următoare

Ca în povestea cu oul şi găina, nu se poate spune clar ce determină avansul tehnologic: jocurile din ce în ce mai complexe din punct de vedere tehnic, sau consolele şi PC-urile din ce în ce mai puternice.
Aşa numitele console „next-gen“ se împart în două categorii, potrivit lui Sebastian Delen: pe de o parte, cele foarte puternice, Xbox 360 (Microsoft) şi PlayStation 3 (Sony), cu suport HD TV sau Blu-ray, ce aduc jocurile la noi nivele de realism şi complexitate, iar, pe de altă parte, consola Wii de la Nintendo, nu la fel de puternică, dar cu o abordare ingenioasă faţă de interacţiunea jucătorului cu jocul, prin intermediul unui control revoluţionar. „Viitorul aparţine jocurilor care pot transmite jucătorilor emoţii puternice. Aceasta presupune un gameplay mai captivant, o grafică spectaculoasă, cât mai realistă, sunet mai bun, coloană sonoră de calitate. Pe scurt, viitorul jocurilor video se bazează pe dărâmarea barierelor dintre jocuri şi filme, dintre literatură şi joc“, a spus Delen.

În România se vând între 6.000 şi 8.000 de console PlayStation 2 în fiecare an, iar pentru consolele noi, Mihail Stegaru estimează vânzări de maximum câteva mii.

42-2510-40_commandconquer3c1cf.jpgJocuri

Marcând creşterea pieţei din România, jocurile au început să fie lansate prin intermediul unor evenimente, cum a fost cazul pentru Silent Hunter 4: Wolves of the Pacific, joc produs 100% de studioul Ubisoft din România, sau cel prilejuit de lansarea World of Warcraft, The Burning Crusade. Printre titlurile din acest an se mai numără şi Command & Conquer 3 Tiberium Wars, UEFA Champions League 2006-2007, The Sims 2 Seasons, The Sims Life Stories, Teenage Mutant Ninja Turtle, Resident Evil 4 şi Star Trek Legacy.
În număr mult mai mic sunt jocurile destinate consolelor, câteva nouăţi fiind Nintendogs (Nintendo DS), Prince of Persia Rival Swords, Rayman Raving Rabbids, Red Steel, Need For Speed Carbon (Nintendo Wii), Lost Planet, FEAR, The Godfather (Xbox), Def Jam Icon, MotorStorm şi Enchanted Arms (PlayStation 3). 
 

42-2509-40_boba_232638.jpgLogitech ChillStream

Gamepadul pentru PS3 are un sistem de răcire pe fiecare parte, trei ieşiri înguste împing 0,01 metri cubi de aer pe minut către cele patru degete ale jucătorului către baza degetelor mari şi palmele mâinilor, cu ajutorul unui motoraş silenţios integrat, de 40 mm.

 

 

42-2515-41_z10straight_002232.jpgLogitech Z-10

Boxele dispun de taste tactile pentru volum şi alte setări, dar şi de un ecran LCD, pe care pot rula informaţii despre fişierele mp3. Amplificatorul încorporat separă frecvenţele înalte de cele joase, boxele având şi o mufă pentru căşti.

 

 

 

42-2512-41_diablo.jpgDiablo 666 G

Are în componenţă procesorul Intel Core 2 Quad Q6600 (Quad Core, 4 nuclee, 2.4GHz, 1066MHz front side bus şi 8 MB cache), memorie RAM de 1 GB DDR 2, placă de bază MSI P6N SLI-FI şi este dotat cu un hard-disk de 300 GB pe interfaţa SATA. Placa grafică este NX 7900GS-T2D cu 512 MB.

 

 

42-2511-40_nintendo.jpgNintendo Wii

Are un dispozitiv de control wireless, bazat pe tehnologia bluetooth, ce poate fi detectat de la zece metri. Memoria internă are 512 MB, două porturi USB 2.0 şi port pentru card de memorie SD.

 

 

 

42-2513-41_microsoftxbox360.jpgXBox 360

În funcţie de model, consola poate fi dotată cu hard disk de 20 sau 120 GB. Dispune de o gamă largă de accesorii, de la dispozitiv de control şi volan wireless, la căşti şi cameră pentru video chat şi căşti fără fir. Poate fi folosită şi pe post de HD DVD player.

 

 


42-2514-41_sonyplaystation3.jpgPlayStation3

Permite atât rularea diverselor jocuri, cât şi a discurilor Blu-ray şi a formatelor audio, foto şi video digitale. Poate fi folosită şi pentru conectarea la internet. În funcţie de model, dispune de hard-disk de 20 sau 60 GB şi de memorie de lucru VRAM de 256 MB.