Acest experiment nu este un caz singular. În anul 2018, Perpetual Guardian, o companie din Noua Zeelandă, a făcut același lucru, tot cu rezultate impresionante, anul acesta experimentul a fost încercat de o companie mult mai mare: Microsoft.

„În spiritul unei gândiri bazate pe dezvoltare, căutăm mereu modalități noi de a inova și crește propria noastră tehnologie pentru a îmbunătății experiența pentru angajații noștri de pe tot globul”, a transmis un reprezentant Microsoft.

Cum a funcționat experimentul

Microsoft a introdus acest program în Japonia iar efectele au fost foarte promițătoare. După au primit liber 5 zile consecutive de vineri, fără schimbări negative la salariu, mai mult de 90% din cei 2.280 de angajați din Japonia au declarat ulterior că au fost influențați de noile măsuri, conform companiei. Au fost economisite și alte resurse, precum electricitatea, deoarece au închis mai devreme în fiecare săptămână.

Această inițiativă este binevenită deoarece, în context japonez, muncitorii se confruntă de multă vreme cu un fenomen periculoas și chiar fatal al muncii în exces. Fenomenul a afectat atât de multe persoane încât a primit și un cuvânt care să îl definească: karoshi, care înseamnă deces prin muncă în exces.

Reducerea timpului de lucru nu a fost singurul lucru vizat de către acest experiment. Conducerea a cerut angajaților să consume mai puțin timp în ședințe și pentru răspunsuri la mesaje. S-a sugerat ca ședințele să nu dureze mai mult de 30 de minute iar angajații au fost încurajați să elimine din ședințe utilizând o aplicație de mesagerie online.

Bonusuri suplimentare

De asemenea, Takuya Hirano, președinte și CEO al Microsoft Japonia, a promit să ofere angajaților aproximativ o mie de dolari ca bonus pentru o vacanță cu familia.

„Muncește puțin, odihnește-te bine și câștigă mult. Vreau ca angajații să se gândească și să experimenteze cum să obțină aceleași rezultate cu 20% mai puțin timp de muncă”, a transmis Hirano, conform theguardian.com

Contextul din spatele acestor schimbări

Problema muncii în exces a ajuns pe plan internațional în anul 2015, când un angajat al gigantului publicității Densu s-a sinucis în ziua de Crăciun. Oficialitățile au spus mai târziu că lucrase excesiv de multe ore peste program.

Peste doi ani, o reporteră japoneză de televiziune a murit după ore de muncă extenuante. Angajatorul a spus că a ajuns la 159 de ore de muncă suplimentară în luna anterioară decesului. Acestea sunt doar câteva dintre exemple.

Companiile au fost nevoite să caute soluții. Unele au început să ofere salariaților mai multă flexibilitate, iar guvernul a lansat o campanie numită „Premium Friday”, care-i încurajează pe angajați să plece mai devreme în ultima vineri din fiecare lună.