Ion Teodoru, presedintele Consiliului de Administratie BRAT, considera ca este o zi foarte importanta pentru industria tipariturilor din Romania. Afirmatia este perfect acoperita. Auditul tirajului este „o oglinda” fidela a perfomantelor unei publicatii. Cu un astfel de certificat, editorul are credibilitate in fata agentiilor si a investitorilor in publicitate. Mai direct spus, agentiile de publicitate si clientii lor nu mai pot fi mintiti de catre editorii dornici sa atraga cu orice pret reclama.
BRAT a fost infiintat in februarie 1998 si este format din 39 de membri, dintre care 31 de editori de presa scrisa, sapte agentii de publicitate si Connex, un important investitor in publicitate. Verificarile de tiraj pentru cele opt publicatii au fost efectuate de specialistii firmei Deloitte&Touche, companie internationala de expertiza contabila. De altfel, Deloitte&Touche va asigura aceste servicii pentru BRAT. Reprezentantii Biroului de Audit estimeaza ca pana la inceputul lunii martie vor fi eliberate certificate de audit pentru inca 13 publicatii.
Revenind la ziua de 15 februarie a.c., oficializarea certificatelor de audit pentru cele opt titluri impune cateva observatii. Pe lista primilor opt „pionieri” se remarca prezenta a doar doua ziare centrale: Adevarul si Pro Sport. Daca aruncam o privire si pe lista de asteptare, care va fi difuzata, cum spuneam, la inceputul lunii martie, descoperim si ziarul Evenimentul zilei. Deci doar trei ziare cu faima s-au grabit sa-si auditeze tirajele. Ne-am fi asteptat ca gestul de transparenta sa fie facut in primul rand de asa-zisii „directori de opinie” care conduc Romania libera, Ziua, Cronica Romana, Cotidianul, National, Curierul National. Oricum, nici un editor nu poate fi obligat de catre cineva sa-si auditeze tirajul. Doar piata va decide acest lucru, pentru ca, intre doua publicatii cu segmente apropiate de cititori, mai mare credibilitate va avea publicatia care are „patalama” pe tiraj.
Pe lista celor opt, pe care figureaza, desigur, si Capital, se afla Pro TV Magazin, Tele Cablu si TV Satelit, trei periodice care, in goana dupa reclama, au inteles foarte bine ce inseamna un audit la masa tratativelor cu agentiile de publicitate.
Totusi, datele de tiraj ale celor opt se refera la primul semestru al anului trecut. Se poate spune ca sunt informatii „vechi”, care nu ar avea prea mare relevanta. Dar important ni se pare ca acest instrument de evaluare cantitativa a publicatiilor a fost pus la punct si functioneaza. BRAT va incerca in viitor sa furnizeze cifre de tiraj ceva mai „proaspete”, sa creasca numarul de titluri auditate si sa atraga, de bunavoie, noi membri catre aceasta asociatie.