Tesla vinde burgeri în timp ce lucrează la robo-taxiuri, mașini ieftine și roboți
Rezultatele Tesla din al doilea trimestru arată o companie aflată la răscruce, care încearcă să echilibreze ambițiile tehnologice cu declinul actual al performanțelor financiare. Odată considerată inovatoarea incontestabilă a lumii auto, Tesla se află acum în situația de a accelera viziunile futuriste, precum robo-taxiurile, roboții Optimus și inteligența artificială, în timp ce se luptă cu probleme în business-ul său principal, care încetinește pe fondul schimbărilor legislative și a tarifelor vamale.
Compania se aventurează acum chiar și în industria fast-food, deschizând primul său restaurant în Hollywood și punând la treabă unul dintre roboții Optimus.
Ultimele rezultate financiare au evidențiat provocările cu care se confrunta compania. Veniturile au scăzut cu 12% față de anul precedent, iar cele din sectorul auto au scăzut cu 16% față de aceeași perioadă a anului 2024, înregistrând, per total, cea mai mare scădere trimestrială din ultimul deceniu. Profitul ajustat s-a situat la doar 40 de cenți pe acțiune, sub așteptările deja scăzute ale Wall Street, iar fluxul de numerar disponibil a scăzut cu 89% față de anul precedent, scrie Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro.
Pentru o companie care și-a construit imaginea depășind așteptările, aceste cifre semnalează o perioadă de reducere a marjelor, dificultăți operaționale și anxietate crescândă în rândul investitorilor.

Elon Musk, optimist deși compania ar putea avea o perioadă dificilă
Elon Musk, CEO-ul Tesla, admite că Tesla „ar putea avea câteva trimestre dificile”, dar și-a exprimat optimismul deoarece, odată ce adoptarea robotaxiurilor va atinge scara necesară – probabil în a doua jumătate a anului viitor – cifrele financiare ale companiei vor deveni din nou atractive.
Dar, deocamdată, odată cu expirarea la sfârșitul trimestrului a creditului fiscal federal de 7.500 de dolari pentru vehiculele electrice, Tesla va începe să reducă stimulentele în consecință, iar cumpărătorii care vor plasa comenzi la sfârșitul lunii august ar putea să nu mai beneficieze de facilități. Pentru a complica și mai mult lucrurile, noile standarde de emisii elimină sancțiunile cheie, reducând veniturile anticipate din vânzările de credite de reglementare – o altă lovitură pentru rezultatele financiare ale companiei.
În ciuda asigurărilor Tesla că inițiativele sale în domeniul energiei și al inteligenței artificiale sunt acum „mai importante ca niciodată”, compania a oferit puține explicații cu privire la momentul și modul în care aceste proiecte își vor transforma potențialul în profit. Modelul Tesla mai accesibil, promis de mult timp, abia a intrat în faza de producție inițială, iar creșterea volumului nu este preconizată înainte de sfârșitul anului 2025.
De fapt, perspectiva extinderii pe piața de masă rămâne la cel puțin un an distanță, iar lipsa unor estimări actualizate privind livrările nu face decât să adâncească incertitudinea cu privire la creșterea pe termen scurt.
Robo-taxiul își extinde aria de operațiuni, Musk având ambiția de a acoperi jumătate din populația SUA, condiționat de obținerea aprobărilor autorităților de reglementare, „până la sfârșitul anului”. Elon Musk consideră că această parte a afacerii va avea un impact semnificativ asupra finanțelor Tesla la sfârșitul anului viitor.
Tesla deschide un restaurant fast-food în Hollywood, California
Între timp, Tesla lansează un restaurant fast-food în Hollywood, California, Tesla Diner, cu un aspect care îmbină Cyberpunk cu Space Odyssey 2001 și un cinematograf în aer liber din anii ’60, situat în mijlocul a 80 de stații de încărcare rapidă. Restaurantul are un robot Optimus care servește foarte încet popcorn. Primele recenzii de pe rețelele sociale și YouTube au lăudat mâncarea, în ciuda cozilor lungi. Tesla oferă și un sistem integrat de comandă din interfața mașinii și reacțiile au fost foarte bune. Musk intenționează, dacă acest proiect pilot funcționează bine, să-l extindă „în marile orașe din întreaga lume, precum și la stațiile Supercharger de pe rutele lungi”.
Identitatea Tesla este în mod clar în tranziție. Elon Musk și-a poziționat în repetate rânduri compania ca fiind mai mult decât un producător de automobile și a făcut multe promisiuni în acest sens, dar veniturile spun o altă poveste, 78% din ele provenind din sectorul auto. Acum, Tesla trebuie să transforme viziunea în rezultate tangibile, oferind nu numai produse atractive, ci și rezultate financiare viabile.
Deocamdată, verdictul pieței rămâne prudent, deoarece planurile vizionare sunt cunoscute, dar realitatea imediată este complexă. În urma raportului privind rezultatele financiare, prețul acțiunilor Tesla a scăzut cu aproape 6% în tranzacțiile de după închiderea bursei. Cu toate acestea, compania rămâne una dintre preferatele investitorilor, fiind a doua cea mai deținută acțiune atât de investitorii individuali de la nivel global, dar și de cei români de pe platforma de tranzacționare și investiții eToro. Dacă turbulențele Tesla se vor dovedi de scurtă durată sau vor marca un punct de cotitură mai profund nu va depinde de abundența promisiunilor, ci de execuția și mai ales livrarea proiectelor actuale.