Oficial, operatiunea s-a declansat pe 15 septembrie in cazul Pro TV, Antena 1 si Acasa TV si cu o zi mai devreme la Prima TV. Ca un facut, TV Romania 1 a marsat mult mai tarziu, spre sfarsitul lunii, desi pana atunci incepuse sa difuzeze programele sale de mare audienta („Surpirze, surprize” & compania). Televiziunea Romana parca e condamnata sa fie mereu ultima televiziune, dintre cele care conteaza pe piata, in privinta vitezei de reactie. O intamplare elocventa s-a petrecut la o intalnire organizata de TVR cu principalele agentii de publicitate, in cursul lunii septembrie, la care un oficial al televiziunii a declarat cu un entuziasm de un comic involuntar: „Televiziunea Romana v-a pregatit in aceasta toamna numeroase… surprize”. Asta in timp ce grila de programe nu numai ca nu se afla pe mesele invitatilor, cum ar fi fost normal, dar nici macar nu era definitivata.
Drept observatie generala, lansarea noilor grile, pentru fiecare televiziune, s-a facut in trepte, mai intai cu programele consacrate, cu succes garantat in sezonul trecut, urmand ca „artileria grea” (cu noile productii) sa traga la foc automat pe parcursul urmatoarelor luni. Iarna va fi lunga. Nivelul calitativ al programelor a ramas pe aceleasi coordonate din sezonul trecut: divertisment cat cuprinde si filme de actiune in reluare.
Putem considera cele doua saptamani de septembrie, in care au functionat noile grile, drept o perioada de incalzire, de tatonare, de corectii. Efectele acestor lansari in sondajele de audienta pot fi evaluate cu precautie. Pro TV si-a mentinut cota de piata in mediul urbanul mare (orase cu peste 200.000 de locuitori, inclusiv Bucurestiul) la acelasi nivel cu cea din august. In schimb, Antena 1 a pierdut in septembrie 1,6 procente din cota de piata (de vizionare), potrivit rapoartelor de audienta ale companiei AGB Data Research. Singura crestere notabila a cotei de piata o putem semnala la Prima TV: de la 7,8 in august la 9,2 procente in septembrie, in ciuda faptului ca evenimentele care au avut loc dupa atentatele din SUA au fost urmarite la programele informative ale televiziunilor concurente. Cota de piata a postului TVR 2 a coborat sub cinci procente si e greu de crezut ca in urmatoarele luni va repeta performanta din vara. In prime-time (intervalul orar 19 – 23), acolo unde se concentreaza programele de mare audienta, Antena 1 a atins in septembrie o cota de piata de 21,7%, imediat dupa Pro TV cu 22,7%, in timp ce TV Romania 1 si TVR 2 au pierdut cate un procent.
La segmentul de telespectatori cu varste cuprinse intre 15 si 44 de ani, in intervalul orar 19-23, masuratorile AGB Data Research arata, in mediul urbanul mare, ca partea din timpul de vizionare a postului TV Romania 1 a pierdut 1,2 procente fata de luna august. O scadere notabila, de la 4% in august la 2,9%, pentru acelasi segment de telespectatori a inregistrat si cota de piata a TVR2. De fapt, eforturile televiziunilor, declarate mai mult sau mai putin oficial, sunt indreptate catre acest segment de telespectatori vizat in special de majoritatea investitorilor in publicitate. Prima TV a atins o cota de piata de 9% in prime-time, o cifra destul de modesta pentru marile ambitii ce vizeaza acest segment de populatie, daca ar fi s-o comparam doar cu cea a postului Acasa TV, a carui cota a inregistrat 10 procente.