O veste buna pentru televiziunile noastre! In primele trei trimestre din anul 1999, volumul brut de publicitate cheltuit pe principalele posturi tv a atins aproape 128 de milioane de dolari. De la aceasta „veselie generala” absenteaza TV Romania 1, primul canal al televiziunii publice. Vanzarile de spatii publicitare n-au fost spectaculoase. Dimpotriva, vanzarile au mers foarte prost, investitorii in publicitare ocolind Departamentul comercial al Societatii Romane de Televiziune in favoarea televiziunilor particulare. Monitorizarea pusa la dispozitie de catre agentia de publicitate Graffiti/BBDO, monitorizare care a folosit date ale companiilor AC Nielsen si AGB Data Research, arata ca volumul brut de publicitate cheltuit in cele noua luni scurse din acest an pe TV Romania 1 a fost de 8,28 milioane dolari. Monitorizarea s-a facut pe baza listei de tarife publicitare (rate-card). Cu acest volum penibil, TV Romania 1 ocupa doar 6,5% din piata. Anul trecut, TV Romania 1 se putea lauda ca isi disputa tortul publicitatii cu Antena 1.
Una dintre explicatiile acestei „caderi libere” consta in faptul ca, in decurs de un an, televiziunea publica nu si-a ajustat tarifele de publicitate. In timp ce posturile private
si-au adaptat (au crescut) rate-card-urile, in functie de audienta programelor si inflatie, la TV Romania 1 acestea au ramas batute in cuie. Inertia s-a „justificat” pentru ca departamentul comercial avea nevoie, pentru astfel de ajustari, de o multime de aprobari din partea conducerii SRTV.
La birocratia si lipsa vitezei de reactie a institutie s-a adaugat si statutul de spectator al departamentului comercial. Spre deosebire de vanzatorii de la televiziunile private, care alearga dupa clienti, cei de la stat s-au complacut in postura unui Mitica ce asteapta in gara Mizil sa opreasca un Intercity. N-a oprit nici unul (conform Mersului Trenurilor, editia acestui an!). Asocierea televiziunii publice cu regia de publicitate IP Bucuresti pentru maximizarea veniturilor publicitare este o dovada ca sefii institutiei sunt constienti de faptul ca cifrele de pe hartie (din monitorizari) se regasesc pe deplin in vistieria SRTV.
Ca si anul trecut, Pro TV domina piata incasarilor de publicitare. Totusi, in acest an, spre deosebire de 1998, atat cota de piata a postului a scazut cu 6,7 procente, cat si numarul de spoturi difuzate a fost mai mic cu 3,8%. Acest usor declin, nu are neaparat drept cauza intrarea pe piata a postului Atomic TV sau activarea, din punct de vedere comercial, a statiei Acasa TV (care, de altfel, are acelasi tata ca si Pro TV), cat mai cu seama politicile agresive ale posturilor Antena 1 si Prima TV. Primul a vandut in noua luni, 41.699 spoturi, in timp ce Pro TV a difuzat 33.361 spoturi. Saltul substantial al Antenei 1 se justifica prin scumpirea tarifelor-lista (mai ales in intervalul de maxima audienta), dar si prin crestererea audientei programelor.
La randul ei, Prima TV detine recordul in materie de spoturi difuzate in noua luni – nu mai putin de 45.422 de clipuri. S-ar putea spune ca Prima TV, potrivit monitorizarii, si-a umflat sacii de bani din publicitate. Daca ne amintim insa de cotele de audienta relativ reduse in Bucuresti si in mediul urban (circa patru procente), putem spune ca Prima TV vinde cu discounturi foarte mari, acorda multe gratuitati, adica vinde publicitate incercand sa strice piata celorlalte posturi. Altfel nu se justifica un volum brut de publicitate monitorizat corespunzator unei cote de audienta mai mult decat modeste.
Pana la sfarsitul anului, goana dupa aur (publicitate) se va inteti, mai ales intre posturile comerciale. Revirimentul TVR ajutata de IP Bucuresti, este anuntat pentru anul viitor.