În 1997, Suedia a implementat un plan “Viziune Zero”, în încercarea de a eradica toate decesele și vătămările corporale de pe drumurile publice. Până în 2000, numărul acestora deja se înjumătățise. În 2012, un singur copil, mai mic de 7 ani, a fost omorât pe șosea, față de 58 în 1970. Revista The Economist a analizat datele la începutul lui 2014: numărul mașinilor în circulație și distanțele parcurse s-au dublat din anii 70. Totuși, doar 264 de persoane au murit în accidente rutiere în Suedia în 2013, un minim record, reprezentând 3 decese la 100.000 de locuitori, comparativ cu 5,5 în Uniunea Europeană și 11,4 în Statele Unite.

Cum au reușit? “Ne bazăm mai mult pe inginerie și tehnologie, decât pe sancțiuni”, spune Matts-Åke Belin, strateg guvernamental pentru siguranță în trafic, citat de CityLab.

Suedia a reconstruit drumurile, făcând prioritară siguranța în fața vitezei sau a altor scopuri. Strategia include crearea unor drumuri "2 + 1": trei benzi, din care două într-o direcție și o a treia în direcția opusă. Banda suplimentară alternează direcțiile pentru a permite trecerea. Acest design a salvat 145 de vieți în timpul primilor 10 ani de aplicare a planului “Viziune Zero”, potrivit The Economist.

Suedia a creat, de asemenea, 12.600 treceri de pietoni mai sigure, cu poduri, semafoare sau piedici de viteză. SE estimează că acestea au înjumătățit numărul deceselor în rândul pietonilor în ultimii cinci ani. Limitele de viteză au fost coborâte în zonele urbane aglomerate și au fost construite bariere pentru protejarea bicicliștilor de traficul auto.

Modelul suedez este studiat acum și de alții. Un plan “Viziune Zero” a fost adoptat și la New York, incluzând implementarea unor zone cu viteze reduse. Ca urmarea, traversarea străzii nu a fost niciodată nu a fost mai sigură în New York City: doar 131 pietorni au fost uciși în accidente pe stradă în 2014, un nivel minim record.