Vânzările de SUV-uri (Sport Utility Vehicle) înregistrau înainte de criză cifre impresionante şi chiar dacă în ultimii ani s-au mai temperat, aceste maşini sunt în continuare foarte populare. Decizia multora de a achiziţiona un SUV este bazată pe mai multe criterii, cele mai importante fiind siguranţa oferită pasagerilor, garda înaltă care permite deplasarea pe teren accidentat şi zăpadă mare, dar şi portbagajul mai încăpător. Dacă înainte de criză erau preferate SUV-uri precum Mercedes Benz ML, Volkswagen Touareg, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Toyota Land Cruiser, în ultimii ani vedetele sunt SUV-urile compacte sau crossoverele, aşa cum mai sunt ele denumite, precum Volkswagen Tiguan, Renault Captur, Nissan Juke, Hyundai ix35 sau Skoda Yeti. Dimensiunile reduse, de regulă sub 4,3 metri lungime, o gardă mare la sol și tracțiunea integrală i-au convins pe mulţi şoferi să intre în categoria posesorilor de crossovere, care, spre deosebire de SUV-urile clasice, nu au un consum atât de mare de combustibil, asigurările sunt mai mici, iar parcarea nu reprezintă o problemă. Aceste vehicule au un potenţial enorm, atât în Europa, cât și în majoritatea piețelor lumii, mai ales că au ajuns să acapareze și segmentul B, cel în care nu au existat până acum câțiva ani. La marile saloane auto, constructorii care nu au modele SUV în gamă şi-au manifestat interesul în a dezvolta acest tip de caroserie, prezentând diferite concepte.

Crossovere de lux

Unul dintre aceştia este Lamborghini. Producătorul italian a prezentat, în 2012, un concept denumit Urus, care ar putea ajunge în showroom-uri în 2017. Urus ar urma să aibă 650 de cai putere (CP) şi să coste 170.000 de euro. Italienii vor fabrica 3.000 de unităţi de acest tip pe an. Mult mai repede se mişcă cei de la Maserati, care vor lansa anul acesta primul SUV din istoria companiei. Maserati Levante va fi construit de Chrysler în SUA pe liniile de asamblare de Jeep Grand Cherokee.

Un alt constructor care intenţionează să lanseze un SUV este Bentley. Modelul britanicilor va fi lansat în 2016. Un concept a fost prezentat deja la Salonul Auto de la Geneva din 2012. Britanicii vor investi peste 900 de milioane de euro la uzina din Crewe pentru a construi SUV-ul. Tot în 2016 va fi lansat şi SUV-ul celor de la Jaguar botezat C-X17. Maşina este cu 40 cm mai lungă decât Range Rover Evoque, împrumută detalii ce se regăsesc pe modele precum XJ și F-type şi va face concurenţă modelelor Audi Q5 and BMW X3. Nici Aston Martin nu a renunţat la ideea unui SUV de lux, după ce în 2009 la Salonul Auto de la Geneva a prezentat conceptul Lagonda. Toate aceste modele de lux sunt aşteptate cu sufletul la gură de miliardarii din Rusia, Statele Unite, Orientul Mijlociu şi mai ales China, cea mai mare piaţă auto din lume.

SUV-uri  economice

Pe piaţa românească există, în prezent, zeci de modele de SUV-uri sau crossovere. Cei care au un buget mare, dar pentru care contează consumul de combustibil şi ţin să achiziţioneze un SUV economic, au de unde alege. Unul dintre cele mai economice SUV-uri de pe piaţă este Mini Countryman Cooper D. Consumul mediu anunţat de producător este de doar 4,4 litri la 100 de km. Este vorba de motorul de 1,6 litri diesel care produce 112 CP. Preţul unui astfel de model trece de 25.000 de euro. La fel de economic este şi motorul diesel de 1,6 litri, 130 CP care echipează modelul Qashqai al japonezilor de la Nissan. Maşina are un consum mediu oficial de 4,5 litri/100 km şi un preţ de 23.000 de euro. În aceeaşi gamă de preţ şi consum se află un alt model japonez, CX-5 al celor de la Mazda. Modelul cu motor diesel de 2.2 litri şi 150 CP consumă 4,5 litri/100 km. Automobilul accelerează de la 0 la 100 km/h în 9,2 secunde şi are o viteză maximă de 202 km/h. Preţul pentru o Mazda CX-5 CD150  este de 24.190 euro.

SUV-uri accesibile

SUV-urile au mai mare căutare iarna şi evident cele mai vândute sunt cele din segmentul inferior de preţ. Nu toate SUV-urile se descurcă bine în condiţii de iarnă, mai ales dacă nu au tracţiune integrală, o gardă la sol de cel puţin 18 cm şi un diferenţial central blocabil care să realizeze o repartizare directă a momentului, în funcţie de derapare, către axa faţă şi spate.

Cei care vor un SUV cu tracţiune integrală cu care să reuşească să ruleze pe drumuri accidentate şi care să nu întâmpine probleme la prima ninsoare, dar care să nu le facă o gaură prea mare în buget au de ales dintr-o varietate tot mai mare de modele. Surprinzător, la ora actuală, cel mai ieftin SUV de pe piaţa românească nu este Dacia Duster.

Suzuki a lansat la începutul anului trecut noul Suzuki SX4, astfel că vechiul model se vinde mai ieftin decât noul Duster. Un SX4 cu tracţiune integrală, aer condiţionat manual, închidere centralizată, radio CD şi comenzi pe volan costă 13.070 euro.

Noul Duster, varianta Acces, cu motor de 1,6 litri şi 105 cai putere, 4×4, costă 13.100 de euro. În această variantă de echipare Duster include airbaguri frontale şi laterale. Maşina nu include aer condiţionat, geamuri electrice sau închidere centralizată. Sud-coreenii de la Hyundai au în gamă mai multe SUV-uri, dar cel mai popular este de departe ix35.

Acest model este disponibil în mai multe variante de motorizare, însă cel mai ieftin este cel cu motor de 2 litri pe benzină. Varianta 4×4 costă 20.898 euro şi include, printre altele, aer condiţionat, computer de bord, geamuri electrice şi şase airbaguri, plus senzor de blocare a uşilor în mers. Skoda Yeti şi Kia Sportage sunt alte două SUV-uri 4×4 cu preţuri în zona de 20.000 de euro.