O usoara crestere a vinzarilor supermarketurilor din zona Drumul Taberei s-a facut simtita la sfirsitul lunii august, dupa aproximativ o saptamina de la demararea „actiunii Basescu”. Produsele la care s-au iregistrat vinzari mai mari au fost cele de baza: faina, ulei, zahar, orez. Totodata, a crescut si cererea de racoritoare, produse care erau foarte cautate si iainte. „De obicei cresc vinzarile la sfirsitul lunii august, iceputul lunii septembrie. Oamenii se itorc din concediu, scoala trebuie sa iceapa si multi se aprovizionezeaza pentru toamna. De aceea nu pot sa spun ca evolutia vinzarilor se datoreaza desfiintarii chioscurilor, dar cu siguranta actiunea Primariei a contribuit la aceasta crestere”, e de parere Mihaela Lupescu, sefa magazinului Primavara de la Complexul Drumetul, Drumul Taberei. Desi bucurosi de cresterea vinzarilor, patronii magazinului Primavara s-au gindit si la cumparatori, si preturile produselor cautate au fost micsorate. Una dintre primele masuri luate de responsabilii magazinului, pentru a face fata cererii crescute de produse, a fost sa accelereze ritmul de aprovizionare. Deocamdata, aprovizionarea saptaminala pare suficienta.
Produsele cautate sunt puse la vedere
Nu a fost necesara suplimentarea personalului si nici prelungirea programului de lucru. Dar s-a schimbat amenajarea magazinului. „incercam sa facem cit mai vizibile produsele cautate, prin amenajarea de piramide i apropierea intrarii si a caselor de marcat. De asemenea, afisam pe vitrinele de la intrare toate ofertele de produse. Noi speram sa creasca vinzarile i continuare”, spune Mihaela Lupescu.
in zona pietei Moghioros din Drumul Taberei, actiunea de desfiintare a chioscurilor si tarabelor nu a apucat, ica, sa ia amploare. Cu toate acestea, i supermarketurile din apropiere intra mai multi clienti. Pe linga cererea crescuta la produsele de baza, se iregistreaza vinzari mai mari si la tigari, cafea, biscuiti, napolitane – i general, la produsele tipice chioscurilor. in magazinul Alexandru de la piata Moghioros, preturile produselor nu s-au modificat de cind au crescut vinzarile. Neschimbat a ramas si programul de lucru. Dar, pentru a putea face fata cumparatorilor tot mai numerosi, responsabilii magazinului s-au hotarit sa suplimenteze personalul. „Profitind de numarul tot mai mare de cumparatori care intra i magazin, am vrea sa promovam anumite produse. Mai ales mezelurile, pe care le aducem acum itr-o gama mai variata decit iainte. Dar oamenii ica nu sunt obisnuiti sa cumpere produse de baza din supermarket, motiv pentru care am hotarit sa nu schimbam ica amenajarea magazinului. Deocamdata trebuie sa-i ivatam pe oameni sa fie civilizati, sa cumpere i mod civilizat”, explica Ioana Manolache, sefa magazinului Alexandru.
Furturile din magazine se imultesc
Zona Garii de Nord a fost „curatata” de chioscuri din primele zile ale actiunii Primariei Capitalei. Din aceasta cauza, oamenii s-au orientat spre magazinele din apropiere. Unul dintre magazinele care atrag cei mai multi clienti este supermarketul Gulliver. Vinzarile acestui magazin au crescut i ultima perioada, dar desfiintarea chioscurilor din zona nu a fost singura cauza a acestei schimbari. George Brotoiu, directorul supermarketului Gulliver, ne spune: „Cresterea vinzarilor este rezultatul actiunii a trei factori. in august, am schimbat politica de stocuri si conceptul de amenajare a magazinului. Apoi, luna august este o luna de virf a vinzarilor, datorita perioadei de concedii, caracterizata de un trafic intens de calatori i perimetrul garii. si, i sfirsit, desfiintarea chioscurilor a determinat oamenii sa cumpere din magazin produsele pe care le achizitionau iainte de la micii comercianti”. Vinzarile au crescut mai ales la tigari, cafea, croissante, eugenii, biscuiti. Preturile practicate de acest magazin nu au fost modificate. Aprovizionarea se face mai des decit iainte, chiar de mai multe ori pe saptamina, pentru produsele cautate.
La Gara de Nord a aparut si o situatie mai deosebita. Dupa ce au fost desfiintate chioscurile fast-food, clientii acestora au fost nevoiti sa manince i alta parte. „Era usor iainte. Deja ne cunosteau fetele care serveau si stiau cum ne place sa mincam. Nu era nici foarte scump si nici nu lipseam de la datorie mult timp. Acum cumparam mai mult biscuiti, cornuri”, spune un taximetrist de la Gara.
Vinzarile magazinelor din zona Obor nu au crescut simtitor fata de perioada anterioara „actiunii Basescu”. Pentru ca tarabele si chioscurile nu au fost desfiintate propriu-zis, ci doar mutate itr-o zona din apropiere, majoritatea cumparatorilor au ramas fideli micilor comercianti. Cei care s-au orientat ispre supermarketuri au luat aceasta decizie mai mult din comoditate si din dorinta de a economisi timp, decit din necesitate.
Numarul mare al cumparatorilor din magazine iseamna pentru patronii supermarketurilor mai multi bani. Dar, i acelasi timp, aglomeratia este mediul perfect pentru imultirea furturilor. sefii de magazine au luat i calcul acest neajuns, dar, i fata ideminarii hotilor sunt neputinciosi.