“Black Friday își pierde din semnificația sa inițială, aceea de vinerea în care comercianții fac cele mai mari reduceri din timpul anului, fiind asociat tot mai mult cu o perioadă de scăderi de prețuri și nu neapărat substanțiale, ce poate ajunge și la câteva săptămâni. Una dintre părerile des întâlnite în rândul respondenților este că nu a existat o reducere semnificativă de preț, că acest Black Friday nu a fost chiar atât de avantajos din punct de vedere financiar”, spune Rodica Mihalache – Head of Consumer & Business Insights, Starcom MediaVest Group, una dintre companiile care a realizat studiul.

În general, românii care fac cumpărături online de Black Friday și le planifică din timp, însă sunt dispuși să își modifice lista în funcție de oferte: 54% dintre cumpărători au pregătită lista cu obiectele pe care doresc să le achiziționeze, dar aceasta se poate modifica în funcție de oferte; 35% dintre cumpărători știu exact cum arată lista lor de cumpărături; numai 11% dintre cumpărători se decid chiar atunci când află de aceste oferte.

Românii care intenționau să cumpere online de Black Friday ar fi fost dispuși să cheltuie mai mult. În final, 26% dintre cumpărătorii online de Black Friday cheltuie mai puțin de 300 RON, deși numai 9% dintre ei estimează acest lucru inițial. 

47% dintre cumpărători intenționează să plătească pentru cumpărături din economiile pe care le au, 25% economisesc special pentru această perioadă, iar numai 6% dintre români intenționează să își facă un credit special pentru produse de Black Friday.

"Majoritatea celor care intenționează să cumpere cu ocazia Black Friday plănuiesc să se folosească în principal de bani deja existenți, cum ar fi economiile generale sau salariul din luna curentă. Sunt puțini aceia care plănuiesc să contracteze produse financiare special pentru această ocazie. Este interesant de observat însă, că una din patru persoane intervievate își strânge bani sârguincios lună de lună pentru a achziționa produse online cu ocazia Black Friday”, spune și Andreea Grigoroiu – Consumer Strategist, Starcom MediaVest Group.

După obiectele de uz casnic (în general electrocasnice), românii au cumpărat cel mai mult anul acesta de Black Friday cadouri, acestea fiind singurele produse care rămân constante față de intenția inițială.

„Una dintre concluziile importante ale studiului arată că retailerii nu au fructificat la maxim intenția de cumpărare a vizitatorilor lor. Produsele de valoare mare au cea mai mare intenție de cumpărare, dar numai jumătate dintre cumpărătorii care și-au exprimat interesul pentru acestea chiar ajung în faza de cumpărare. Produsele de valoare mică și medie, printre care cărți, jucării, haine sau cosmetice, înregistrează cea mai bună rată de conversie din intenție în achiziție”, adaugă Irina Cărbunescu – Senior Strategic Planner, Leo Burnett România, o altă companie implicată în realizarea studiului.

Deși plănuiesc să stea până noaptea târziu să prindă primele oferte de Black Friday, cei mai mulți români fac cumpărăturile dimineața, până în prânz. Cei care fac cumpărături online de Black Friday preferă să se informeze de reducerile obiectelor direct de la retaileri. Studiul a fost realizat de Starcom MediaVest Group și Leo Burnett România, în colaborare cu TNS România.