Un studiu de caz perfect este societatea comerciala Forom Business Improex. Fiind doar una dintre firmele exportatoare din Rominia, nu face exceptie de la tratamentul general pe care il aplica fiscul. Rapid la icasat si amendat, amnezic cind se pune problema onorarii propriilor obligatii, bugetul statului s-a autocreditat avantajos, cu de la sine putere si cu dobinda zero, cu TVA cuvenita agentului economic.
Forom Business Improex face afaceri cu deseuri metalice. Le colecteaza, le prelucreaza manual si le exporta. Livrarii deseurilor metalice la export i se aplica cota zero de TVA. Achizitionarea acestora de catre exportator se face suportind o cota de TVA de 19%, urmind ca, i conformitate cu OUG nr. 17/2000, suma aferenta sa fie recuperata de la stat. Pentru operatiunile de export, rambursarea se efectuaza lunar, pe baza documentatiei stabilite prin ordin al ministrului finantelor si a verificarilor efectuate de organele fiscale teritoriale. Asadar, i decembrie anul trecut, firma a depus, ca de obicei, cererea de rambursare a TVA aferenta exportului din luna precedenta. Suma pe care statul romin ar fi trebuit sa o returneze se ridica la 2.455.480.912 lei. Procedind dupa litera OUG nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, inspectorii administratiei financiare au verificat si itocmit procesul-verbal, stabilind ca societatea are dreptul la rambursarea TVA. Este adevarat, nu i acelasi cuantum.
Inspectorii fiscului au evaluat suma datorata la 2.086.305.718 lei, diferenta corespunzind TVA aferente furnizorilor neachitati. Avind girul autoritatilor, rambursarea trebuia sa se produca pina pe data de 14.01.2001. Fara explicatii, administratia financiara a refuzat acest lucru.
Consecinte: firma este prejudiciata lunar cu circa 3.000 USD (proveniti din deprecierea cursului de schimb leu/dolar), iar blocarea miliardelor pe care le are de icasat de la stat a adus-o i pragul blocajului financiar. Singura solutie o constituie un proces cu statul. Timp i care banii sunt rulati fara nici o problema de constiinta, nu si i interesul agentului economic.
Pina la aparitia OUG nr. 17/2000, reglementarile anterioare sanctionau organele fiscale pentru neplata la termen a TVA de rambursat cu majorari de itirziere. Beneficiarele platilor erau firmele prejudiciate de stat. OUG nr. 17/2000 a abrogat isa sanctiunile aplicabile organelor fiscale. O data cu aceasta, abrogata a fost si bruma de corectitudine i raport cu cei ce au de recuperat TVA de la buget.