Statul a pus piciorul în prag în ceea ce priveşte ajutorul uriaş care trebuie achitat către Ford România. Ministerul Finanţelor Publice nu a mai plătit nici un ban anul acesta din fondurile publice în contul companiei Ford România, sub formă de ajutor de stat, deşi tranşa de plată ar fi trebuit alocată companiei până în luna aprilie a acestui an, conform unui articol apărut pe gds.ro.
Prima şi ultima tranşă din ajutorul promis celor de la Ford a fost plătită anul trecut, pentru investiţiile realizate de companie în anul 2009. Suma achitată de stat către Ford a fost, atunci, de 17,6 milioane de euro. Însă, pentru anul 2010, Ford nu a primit nici până acum tranşa de ajutor de stat, deşi termenul dat de lege pentru plata lui a expirat în aprilie 2011, potrivit OUG nr. 109/2008 privind ajutorul de stat care trebuie acordat Ford.

Finanţele invocă lipsa investiţiilor

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a făcut o serie de precizări, exclusiv pentru GdS, cu privire la motivele pentru care statul nu a mai plătit nici un ban către Ford de anul trecut şi până acum. În primul rând, statul consideră că Ford avea „obligaţia“ unor investiţii la Craiova: „Potrivit actului normativ mai sus menţionat (Anexa 1 la OUG nr. 109/2008), SC Ford România SA este obligată să realizeze investiţiile de la Craiova până în anul 2012 (…)“. În al doilea rând, MFP consideră că producătorul auto a întârziat mult realizarea investiţiilor. „Faţă de calendarul prezentat mai sus, SC Ford România SA a înregistrat întârzieri în realizarea investiţiilor, astfel încât faţă de cuantumul ajutorului de stat prevăzut a se acorda în perioada 2008 – 2010, de 65,55 milioane de euro, Ministerul Finanţelor Publice a plătit 17,6 milioane de euro, proporţional cu gradul de realizare a investiţiilor“, se arată în răspunsul primit de GdS de la Ministerul Finanţelor. Totuşi, statul român nu spune dacă mai plăteşte sau nu banii promişi americanilor, ci lasă o portiţă de dialog, precizând că se analizează documentele depuse de Ford. „După finalizarea analizei tuturor documentelor şi primirea tuturor clarificărilor solicitate, Ministerul Finanţelor Publice va decide cu privire la procedurile aplicabile în vederea soluţionării cererilor de eliberare a tranşelor de ajutor de stat individual depuse de SC Ford România SA“, spun reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice. Instituţia statului nu a precizat ce investiţii a realizat, în realitate,  Ford la Craiova.

MFP poate decide neacordarea ajutorului de stat

Potrivit actului normativ privind ajutorul de stat pentru Ford, statul poate să decidă, conform art. 61, acordarea tranşei de ajutor de stat, neacordarea acesteia, respectiv a treia posibilitate, „recuperarea totală sau parţială a tranşelor de ajutor de stat acordate“. Dar, în acelaşi timp, respectivul act normativ obligă statul român să plătească tranşa de ajutor de stat celor de la Ford până în primăvara anului următor celui în care s-au realizat investiţiile. La art. 47 din OUG nr. 109/2008 se precizează că „pentru investiţiile realizate în anul investiţional 2010, tranşa ajutorului de stat se plăteşte până pe 15 aprilie 2011“.

Ford România ar trebui să primească, în total, 143 de milioane de euro drept ajutor de stat regional din partea României, în condiţiile în care până în anul 2012 ar realiza, în fabrica auto din Craiova, investiţii de 675 de milioane de euro. Potrivit legislaţiei, Ford ar fi trebuit să primească 94,45 milioane de euro (echivalent în lei) pentru producţia de autovehicule şi alte 48,55 milioane de euro, pentru fabricarea de motoare în uzina din Craiova.
Citește și: „Ford nu va putea să îşi transporte maşinile pe care le fabrică la Craiova” Ford va prezenta cinci noi modele la Frankfurt Motor Show. B-Max, printre vedete