”Există un nivel minim pentru carburanţi, în conformitate cu directiva UE privind energia, niveluri deasupra cărora statele membre sunt libere să îşi stabilească propriile rate de taxare. Nu există un plafon pentru aceste taxe”, a explicat Traynor.
Reprezentanta CE a adăugat că, în cazul României, este încă în vigoare până în anul 2013 o perioadă de tranziţie pentru accizele la motorină, dar nu şi pentru benzina fără plumb.
Conform datelor statistice ale comisiei, la 15 decembrie 2010, preţul mediu (după aplicarea accizelor) al benzinei euro super-95 la nivelul UE era de 1,42 euro pe litru, iar în România era de 1,14 euro pe litru.
Cel mai ridicat preţ al benzinei euro super-95 se înregistra în Grecia (1,52 euro/litru), Danemarca (1,5 euro/litru), Finlanda (1,48 euro/litru), Suedia şi Germania (câte 1,47 euro/litru), iar cel mai redus în Cipru, Letonia (câte 1,13 euro/litru) şi Bulgaria (1,15 euro/litru).
În cazul motorinei, la jumătatea lunii trecute, preţul (după aplicarea accizelor) cel mai ridicat se înregistra în Marea Britanie (1,5 euro/litru), Suedia (1,39 euro/litru), Grecia (1,37 euro/litru), Germania (1,31 euro/litru), Belgia (1,3 euro/litru) şi Italia (1,29 euro/litru), iar cel mai redus în Luxemburg (1,06 euro/litru), Lituania (1,12 euro/litru) şi Cipru (1,13 euro/litru). Preţul mediu cu accize în UE-27 era de 1,28 euro pe litru, iar în România era de 1,12 euro pe litru.
Premierul român Emil Boc a anunţat, luni seară, la postul public de televiziune, că a solicitat Consiliului Concurenţei să verifice dacă există o situaţie de monopol pe piaţa carburanţilor, iar Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) să examineze profitul companiilor din domeniu.
Şeful guvernului a spus că statul nu dispune de instrumente directe pentru a reglementa preţul carburanţilor, dar poate interveni în mod indirect ‘pentru a-i trage la răspundere pe cei ce măresc nejustificat preţurile’.
‘Statul român nu spune că nu e legal, dar poate să impună şi el anumite impozite. Deci, are la dispoziţie asemenea modalităţi, pe care le analizăm, în condiţiile în care o asemenea analiză va fi posibilă’, a afirmat Emil Boc.
Citiți și Cum a ajuns litrul de benzină la 5 lei