După ce 2009 a fost mai curând anul proiectelor amânate, începând cu 2010 firmele vor investi în aplicaţii de business, piaţa serviciilor software fiind printre primele care revin pe creştere.

Un studiu realizat de Pierre Audoin Consultants (PAC) arată că 50% din companiile intervievate în Ger­mania, Austria şi Elveţia intenţionează să-şi majoreze cheltuielile cu aplicaţii CRM şi ERP. O comparaţie între aceste ţări şi România este greu de făcut, mai ales că statisticile nu sunt foarte clare: majoritatea arată că piaţa autohtonă este în scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. „Un motiv ar fi acela că, în 2010, companiile nu s-au mai bucurat de contractele semnate anterior, aşa cum a fost cazul în 2009“, spune Liviu Drăgan, director general la TotalSoft, companie membră a Global Finance. El citează previziunile făcute de PAC la începutul acestui an, conform cărora piaţa de software şi servicii va creşte anul acesta cu 5%-6%, la 680 milioane de euro. Florin Făgărăşan, business solutions sales director la S&T, vede o piaţă setată încă pe scădere, chiar dacă nu la fel de mult ca în 2009, şi spune că este de aşteptat ca „investiţiile semnificative în soluţii gen ERP să revină în a doua jumătate a lui 2011 sau în 2012.

Deşi cifrele oficiale arată o scădere, majoritatea companiilor IT spun că afacerile totuşi au expandat. De exemplu, în cazul TotalSoft, afacerile au crescut anul acesta cu 12%-15% faţă de primul semestru al anului trecut, după ce vârful businessului fusese în 2008. „Din punctul de vedere al Microsoft, piaţa a avut o dinamică pozitivă, iar numărul de oportunităţi a crescut“, spune Ioana Pană, Microsoft business solutions lead la Microsoft România. „Ca rezultate concrete, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, volumul vânzărilor noastre a crescut cu circa 30%, o pondere importantă având-o soluţia Dynamic AX“, adaugă ea.

Cum de investesc firmele în aplicaţii, deşi economia nu a revenit pe plus? „Din experienţa Wizrom, cele mai active sunt companiile autohtone care au legături strânse cu firmele din exterior (importuri, exporturi, filiale ale unor multinaţionale etc.)“, explică Adrian Bodomoiu, managing director. Reprezentanţii Romsoft au observat anul acesta o tendinţă de creştere a cererii pentru aplicaţii tip business intelligence, pe măsută ce managerii conştientizează că informaţiile puse la dispoziţie prin analizele de business pot ajuta la adaptarea companiei faţă de cerinţele mediului economic“, explică Claudia Ursăţeanu, director general.

Trendul ascendent, confirmă repre­zentanţii iQuest, trebuie pus pe seama necesităţii de creştere a performanţei interne a companiilor, pentru a se menţine pe piaţă. Pentru firmele care au atins un anumit nivel de maturitate, astfel de soluţii nu mai sunt opţionale. Tendinţa se observă în cifra de afaceri a firmei, care a crescut cu 20% în primul semestru al anului faţă de aceeaşi perioadă din 2009. Şi Novensys şi-a dezvoltat afacerile în prima jumătate din 2010, până la 8,9 milioane de euro, după ce anul trecut crescuseră cu 25,5% faţă de nivelul atins în 2008.

„Am început în 2008 să consolidăm procesele interne astfel încât să putem oferi soluţii complete pentru managementul informaţiei în toate industriile pe care le acoperim”, spune Cezar Florin Golumbeanu, preşedintele Novensys.

„Ne propunem să dezvoltam aplicaţii cu un înalt grad de specializare verticală valorificând cunoştiinţele de business ale consultanţilor Novensys. Acesta este cel mai important proiect al nostru pe 2010”, conchide el.

Am observat o concentrare mai mare a companiilor atât către aplicaţiile de tip core business, cât şi către cele care le pot oferi un diferenţiator major în zona de vân-zări, ca în cazul CRM.
Mihnea Hotăranu, Oracle România