Marca cehă a detronat-o pe cea franceză de pe prima treaptă a importurilor de autoturisme din primul trimestru, dar partida nu este încă tranşată. Atacanţii pregătiţi să intre în teren pot schimba cursul jocului.

De ani buni, în spatele cifrelor impresionante care se vehiculează pe piaţa auto în ceea ce priveşte numărul de autoturisme vândute, se duce o luptă strânsă între două mărci care mizează pe clase auto asemănătoare şi pe acelaşi grup de clienţi. Renault, liderul pieţei auto de import în ultimii ani, a reuşit contraperformanţa de a pierde, în perioada ianuarie-martie 2008, nu mai puţin de 1,5% din cota de piaţă deţinută în urmă cu un an, în timp ce rivalii de la Skoda au avansat cu 0,3%, plasându-se în acest moment pe prima poziţie.

102-13084-17front2.jpgEste interesant de observat că, în ultimii cinci ani, evoluţia celor două mărci a fost destul de diferită. Dacă în trimestrul întâi din 2004 ambele aveau linii de clasament aproape identice, fiind despărţite numai vreo 150 de unităţi, în 2005 sorţii au surâs francezilor care, graţie modelului Mégane II, au reuşit să se distanţeze de cehi cu 2,5% din piaţă. În martie 2006, însă, totul era dat peste cap şi Skoda trecea în fruntea importatorilor. Bucurie de scurtă durată pentru cehi, pentru că la finalul anului erau depăşiţi din nou de Renault, deşi cu numai 0,3%.

În 2007, graţie unei strategii impuse de noul director de vânzări al mărcii franceze, Jacques Daniel, balanţa părea să se încline decisiv în favoarea celor de la Renault, care ocupau primul loc la final de an cu 9,3% din piaţa autoturismelor de import, faţă de cota de numai 7,3% a celor de la Skoda. Primul trimestru din acest an a dat peste cap majoritatea estimărilor. Cehii au marcat gol după gol, ajungând în postura de lideri, cu o cotă de 9,1% din piaţă în timp ce Renault, cu o echipă tot mai bătrână, a uitat să mai înscrie, coborând la numai 7,4%.

Demn de remarcat este şi faptul că, alături de francezi, o altă echipă cu tradiţie în România a pierdut ritmul. Nemţii de la Volkswagen, părinţii spirituali ai mărcii Skoda, au coborât şi ei de la 8,1%, la finalul lui 2007, la 7,1% în martie 2008. În acelaşi timp, Ford şi Opel reuşesc să adune cu greu puncte procentuale însă creşterea lor rămâne constantă.

Două vedete la final de carieră

102-13085-1.jpgDirectorul comercial al mărcii Renault consideră că startul ratat al mărcii sale în acest an are două explicaţii. „Prin Clio Symbol, noi suntem mari într-un segment B aflat în scădere. Suferim din cauza reducerii acestui segment, însă dintre toţi concurenţii, noi suferim cel mai puţin“, ne-a declarat Jacques Daniel, adăugând că marea problemă rămâne segmentul C, unde Mégane este depăşit net de Skoda Octavia. „La această clasă, concurenţa directă are o ofertă dublă, un model nou şi unul vechi, Octavia şi Octavia Tour sau Astra şi Astra Classic, iar anul trecut au apărut multe noutăţi în segment, ceea ce a făcut ca presiunea să devină din ce în ce mai mare“.

Pe lângă aceste explicaţii punctuale, cei de la Renault mai au de luptat şi cu mentalitatea românilor, care consideră că tot ce e nemţesc este şi bun, în condiţiile în care concurentul cel mai puternic, Skoda, este privit ca un brand german. „Cel puţin asta încearcă ei să transmită clienţilor.“ Jacques Daniel nu ia însă în calcul o campanie care să atace mitul fiabilităţii germane. „Cred că ar fi stupid să spunem că maşinile noastre sunt mai bune decât ale lor. Mai degrabă trebuie să aşteptăm ca oamenii să înţeleagă de la sine care este maşina mai avantajoasă pentru ei.“ Cu toate astea, conaţionalii de la Peugeot au o campanie TV în care se menţionează că presa germană a apreciat marca lor ca fiind cea mai bună, iar japonezii de la Toyota îşi promovează modelul Avensis prin-tr-un spot care induce ideea că inginerii germani nu reuşesc să egaleze performanţele maşinii nipone. Şeful departamentului comercial al Renault speră ca românii să conştientizeze rapid că plătesc mai mult pentru o maşină germană decât pentru una franceză, deşi oferă acelaşi nivel calitativ.

În privinţa viitorului, şeful departamentului comercial al francezilor este, pe bună dreptate, optimist. „Eu aş vrea ca la sfârşitul anului să fim pe locul unu la importuri. Am lansat recent Laguna III şi ne aşteptăm ca asta să ne ajute. Vom lansa spre sfârşitul anului şi primul SUV al gamei Renault, noul Koleos. Aceste două maşini ne vor aduce vizibilitate şi noutate“.

Imaginea face diferenţa

În timp ce francezii au greutăţi din cauza vechimii modelelor aflate în gamă, cei de la Skoda se confruntă cu o situaţie cel puţin interesantă. Dintre cele peste 6.100 de unităţi comercializate în primul trimestru al acestui an, mai bine de jumătate sunt vehicule Octavia şi Octavia Tour, în timp ce noutăţile anului 2007, Roomster şi Fabia, au încă cifre destul de modeste. „Pentru Fabia, ne-am dimensionat aşteptările în concordanţă cu ciclul de viaţă al produsului. Este o maşină nouă şi trebuie să obişnuim clientul cu un nou design şi cu un alt nivel al dotărilor, care implică, desigur, şi alte preţuri“, declară Vlad Rusu, directorul mărcii cehe în România. „Avem o piaţă de sedanuri. Românul vrea să îşi asocieze imaginea cu cea a unei limuzine cu preţ redus şi spaţioasă“, continuă acesta. În privinţa avansului luat în acest an de marca sa, Vlad Rusu consideră că este rezultatul existenţei unui mare număr maşini pe stoc care au favorizat o livrare rapidă a comenzilor, dar şi a unor campanii media mai puternice decât anul trecut. „Faptul că avem modele foarte bine poziţionate pe piaţă şi campanii media puternice ne-a ajutat în lupta cu concurenţa, fie că e vorba de Renault sau Opel. Cota pe care ne-am propus-o pentru 2008 a fost de peste 8%, dar, după cum se vede, am depăşit cu mult estimările pe primul trimestru. Pur şi simplu, am luat un start mai puternic şi mai timpuriu anul acesta“, spune brand-managerul Skoda.

Pe termen mediu şi lung, Vlad Rusu este convins că marca sa va evolua pozitiv, însă este conştient şi de posibilele probleme pe care le poate cauza o creştere rapidă a livrărilor. „Vânzările mari creează o presiune din ce în ce mai mare pe zona de service. În marile oraşe suntem cu capacitatea de reparaţie aproape de maximum, dar nu suntem în pericol. Ne străduim să nu facem rabat de la calitate în favoarea volumului. Prin servicii cât mai bune, noi am încercat să ne şi fidelizăm clienţii“ spune acesta.

Un lucru demn de luat în calcul, care a afectat atât rezultatul Renault, cât şi pe acela al Skoda şi care va avea o importanţă tot mai mare în următorii ani este legat de reţelele de dealeri şi service. Francezii au beneficiat, ani de-a rândul, de cea mai vastă reţea din România, iar cehii au făcut investiţii tot mai mari în această zonă, însă, cu timpul, concurenţii au toate şansele să îi prindă din urmă. „În timp, am fost ajutaţi foarte mult de reţea. Numărul mare de service-uri şi gama completă de servicii au adus mulţi clienţi“, consideră Vlad Rusu, în timp ce Jacques Daniel crede că „dacă până de curând eram singuri în anumite zone şi aveam un avantaj, acum clienţii au mult mai multe opţiuni, iar asta se vede clar din statistici“.

«Neavând noutăţi, am suferit mult până acum. Asta se va schimba. Principalele noastre arme rămân Symbol şi Mégane.»
Jacques Daniel, director comercial, Renault România

«Poziţionarea bună a modelelor pe piaţă şi campaniile puternice de promovare ne-au ajutat în lupta cu concurenţa.»
Vlad Rusu, directorul mărcii Skoda în România

Capital – Editia nr. 18, data 7 mai 2008