Biletul integrat STB-Metrorex ajunge la 7 lei
După o primă scumpire de la 3 la 5 lei și acum de la 5 la 7 lei pentru biletele integrate STB-Metrorex, transportul public din București devine tot mai scump.
Potrivit unui proiect de Ordin publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor, prețul unui bilet de tip integrat — valabil atât pentru metrou, cât și pentru transportul de suprafață din București și Ilfov — va crește de la 5 la 7 lei. Măsura vine la câteva luni după ce prețul metroului a fost deja majorat la începutul anului 2025, transmite clubferoviar.ro.
Documentul precizează că majorarea este o completare a ordinului deja emis la 1 ianuarie, dar de această dată include și biletele metropolitane, nu doar titlurile valabile exclusiv pentru metrou.

Scumpirea vine în urma presiunii sindicale
Majorarea tarifelor nu este întâmplătoare. Aceasta a fost sursa directă de finanțare pentru creșterea salariilor angajaților Metrorex cu 1.050 de lei de persoană, în urma negocierilor purtate cu sindicatul.
Sindicatul amenințase cu grevă dacă revendicările nu erau satisfăcute, iar Ministerul Transporturilor a cedat, adoptând scumpirea în ajun de Crăciun, într-o perioadă în care opinia publică era mai puțin atentă.
Dezbaterea publică asupra proiectului a fost organizată pe 30 decembrie, într-o manieră discretă, departe de atenția cetățenilor.
Cifre care justifică, dar nu conving
În nota de fundamentare, se menționează că din august 2021 până în septembrie 2024, costurile de operare ale Metrorex au crescut semnificativ. Cheltuielile cu energia termică, apa și combustibilii au crescut între 131% și 154%, justificând astfel – în opinia oficialilor – necesitatea unei noi ajustări a prețurilor.
„Ultima modificare a acestor tarife a avut loc la 1 august 2021 în condițiile în care, cel puțin pentru perioada august 2021 – septembrie 2024, prețurile de consum pentru anumite elemente care au pondere mare în cheltuielile de exploatare ale Metrorex au crescut, astfel: pentru combustibili 131,07%, pentru apă, canal 151,63%, pentru energie termică 153,91%”, se menționează în document.
Cu toate acestea, subvențiile și bugetul instituției sunt deja tensionate. Conducerea Metrorex a recunoscut că bugetul pe anul 2025 este construit „pe zero”, ceea ce indică o posibilă tăiere a costurilor din alte zone, inclusiv mentenanță și reparații.
O altă problemă controversată o reprezintă acordarea sporului de metrou nu doar angajaților care lucrează efectiv în subteran, ci și personalului administrativ, inclusiv șoferilor și directorilor din birouri. Deși Adunarea Generală a Acționarilor a cerut ca acest spor să fie acordat doar personalului din tuneluri și stații, nu s-a făcut niciun pas în această direcție.
În acest context, în ciuda nemulțumirii manifestate chiar de conducerea companiei, sporurile rămân în plată, iar costurile cad în sarcina pasagerilor.