Cum funcționează sistemul Scan-Auto

Testele pentru sistemul Scan-Auto au început în aprilie 2025, în zona Universității Hohenheim din Stuttgart. Mașina de control este echipată cu camere montate pe acoperiș, care scanează automat numerele de înmatriculare ale vehiculelor parcate. Sistemul verifică apoi dacă acele mașini au un tichet de parcare valid sau o autorizație electronică, transmite Ziarul Românesc.

Toate datele de parcare trebuie să fie digitalizate pentru ca sistemul să funcționeze eficient. Inclusiv automatele de parcare clasice trebuie să permită introducerea numărului de înmatriculare, pentru a corela plata cu vehiculul.

Scan-Auto poate detecta dacă un vehicul este parcat ilegal pe trotuare, benzi de autobuz, piste pentru biciclete sau în intersecții.

Avantajele noului sistem

Controalele efectuate manual, de către angajații serviciului de ordine publică, sunt costisitoare și consumatoare de timp. În Mannheim, de exemplu, activitatea de verificare a parcărilor necesită 55 de angajați cu normă întreagă.

Prin contrast, un singur Scan-Auto poate verifica până la 1.000 de vehicule pe oră, față de doar 50 de mașini inspectate de un controlor pietonal.

Această tehnologie este văzută ca o soluție eficientă la lipsa de personal și ca un mijloc de creștere a disciplinei rutiere.

Orașele Freiburg și Mannheim doresc, de asemenea, să testeze sistemul, în timp ce Heidelberg, Heilbronn, Tübingen și Ulm analizează oportunitatea introducerii. Karlsruhe refuză momentan ideea, din cauza costurilor ridicate pentru adaptarea infrastructurii.

Protecția datelor și confidențialitatea

Un aspect esențial al proiectului Scan-Auto îl reprezintă confidențialitatea datelor. Ministerul Transporturilor din Baden-Württemberg a stabilit următoarele reguli:

  • Sunt înregistrate doar numărul de înmatriculare, locul și ora controlului.

  • Informațiile despre mașinile parcate legal se șterg imediat.

  • Datele vehiculelor parcate ilegal sunt păstrate doar pe durata aplicării sancțiunii.

  • Pietonii care apar accidental în imagini sunt automat pixelizați.

Vehiculele Scan-Auto sunt clar marcate, iar prezența lor trebuie semnalizată vizibil în zonele monitorizate.

Experiența altor țări

Sisteme similare funcționează deja cu succes în Franța și Olanda. În Amsterdam, automatizarea a redus costurile cu 50% și a dus la scăderea semnificativă a tensiunilor dintre controlori și șoferi.

În Germania, testele vor dura trei luni și, în această perioadă, nu vor fi aplicate amenzi automate. Scopul este verificarea funcționalității tehnice. Între timp, controalele tradiționale vor continua în paralel.