1. In Romania sunt aproximativ sapte milioane de locuinte, din care doar circa 5% sunt asigurate. Ceea ce inseamna ca 6,6 milioane de locuinte vor intra in categoria „asigurare obligatorie”. Daca Guvernul vrea sa despagubeasca cu maximum 15.000 dolari fiecare locuinta, in total este vorba de o suma asigurata de 100 miliarde dolari. Nici una dintre companiile de asigurare de pe aceasta planeta, cu atat mai mult din Romania, nu isi poate permite sa suporte singura un asemenea risc sau macar a zecea parte din el. CEC va trebui deci sa gaseasca un partener extern care sa preia o parte sau tot riscul, adica un contract de reasigurare. In acest caz, partenerul dicteaza conditiile, adica primele de asigurare. Guvernul a hotarat ca prima de asigurare sa fie de 20 dolari anual pentru fiecare locuinta, fara sa se consulte cu vreunul dintre brokerii de asigurare care pot oferi informatii sau asistenta in legatura cu piata externa. Ca atare, prima de 20 dolari s-ar putea sa fie un simplu calcul fara nici un fundament.

2. CEC este o banca fara nici un fel de experienta in asigurari. Guvernul planuieste sa creeze o companie in care CEC sa fie actionar majoritar, care sa gestioneze singura asigurarea obligatorie de cutremur. Pentru o firma nou creata, lipsita de experienta, de contacte cu piata asigurarilor si de legaturi cu piata externa, incasarea unor prime de aproape 150 milioane dolari poate fi o sarcina dificila. Dar planul Guvernului merge mai departe: societatile de asigurare private vor actiona ca agenti, adica vor incasa banii si vor rezolva eventualele dosare atunci cand apare o dauna. In acest caz, care este sensul infiintarii unui nou monopol de stat pentru aceasta categorie de asigurari? Cu alte cuvinte, Executivul vrea sa puna in bratele unei banci de stat o afacere de 150 de milioane de dolari si sa foloseasca restul companiilor de asigurare private pe post de agenti de incasare.

3. Legea bancara interzice unei banci sa participe la capitalul unei companii cu mai mult de 20% din capital. Ca atare, pentru a-si duce planul pana la capat, Guvernul trebuie sa modifice si legea bancara, doar pentru a crea un nou monopol. Nici Banca Mondiala, consultant in acest proiect, nici piata asigurarilor si nici Comisia de Supraveghere a Asigurarilor nu agreeaza aceasta solutie. Este greu de inteles de ce s-a ales aceasta varianta lipsita de logica. Daca Guvernul socoteste ca va putea folosi cele 150 milioane de dolari pentru alte scopuri sau ca, in cazul in care nici un cutremur nu va avea loc, va inregistra profituri frumoase din primele platite de romani, se insala. Majoritatea sumelor incasate vor pleca in exterior, in conturile reasiguratorilor.

4. Este adevarat, o tara ca Romania are nevoie de o asigurare obligatorie pentru riscul de cutremur; dar exista o varianta mult mai simpla si mai logica: Comisia de Supraveghere poate autoriza numai anumite societati sa practice aceasta asigurare, pe baza unor criterii stricte. Companiile respective pot crea un asa-numit „pool de asigurare” (o asociere), pot negocia cu reasiguratorii, pot incasa primele si acorda despagubiri. Aceasta varianta, agreata de altfel si de Banca Mondiala, este mai liberala si elimina controlul statului asupra acestor asigurari. Ceea ce poate fi, in egala masura, un avantaj sau un dezavantaj.