Potrivit Uniunii Europene, pasagerii europeni au o serie de drepturi în cazul zborurilor întârziate. Acestea se aplică atât zborurilor efectuate pe teritoriul UE, indiferent dacă este operat de o companie din UE sau din afara UE, dar și dacă aterizați pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE.

Despăgubiri în cazul zborurilor întârziate

De asemenea, prevederile se aplică și în cazul în care decolați de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE.

Dacă zborul pleacă cu întârziere, aveți dreptul la asistență, la rambursare și la un zbor de întoarcere, în funcție de durata întârzierii și de distanța zborului.

Dacă ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, aveți dreptul la despăgubiri, cu excepția cazului în care întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente.

De asemenea, compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.

Ce se întâmplă cu zborurile de legătură?

Există și cazurile în care trebuie să luați mai multe avioane pentru a ajunge la destinația finală. Dacă pierdeți un zbor de legătură și ajungeți la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, aveți dreptul la despăgubiri. Valoarea despăgubirilor se calculează în funcție de durata întârzierii și de distanța până la destinația finală.

În acest caz, aveți dreptul la despăgubiri dacă biletele au fost achiziționate în cadrul unei singure rezervări și se aplică drepturile pasagerilor transportului aerian, prevăzute de UE și sosirea cu întârziere nu a fost cauzată de circumstanțe extraordinare.

În plus, potrivit unei decizii recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), pasagerii cu zboruri la companii aeriene separate sunt în continuare eligibili pentru compensații în cazul în care călătoriile lor sunt întârziate, atât timp cât și-au rezervat biletele împreună.

Despăgubirile pentru zborurile întârziate sau anulate variază între 250 de euro și 600 de euro, în funcție de durata întârzierii și de distanța zborului.

Ce obligații au companiile dacă anulează zborul?

Nu în ultimul rând, dacă zborul este anulat, aveți dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau revenirea la locul de plecare. De asemenea, aveți dreptul la asistență în aeroport.

Aveți dreptul la despăgubiri dacă ați fost informat în privința anulării cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului. Compania aeriană are obligația de a dovedi dacă și când v-a informat personal în acest sens.

Totuși, operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.

Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.