Organizaţia World Vision România atrage atenţia asupra riscului de abandon şcolar, generat de trecerea la şcoala online.

„Aproape un milion de copii înscrişi în învăţământul preuniversitar din mediul rural se află în faţa unui moment critic”

Aproape 1 milion de elevi care nu au avut acces la internet în ultimul an au pierdut 24 de săptămâni de şcoală. Riscurile ca rata de abandon şcolar să înregistreze „creşteri record” sunt foarte mari, arată World Vision România.

„La un an de declararea oficială a pandemiei şi de la prima zi în care şcolile din România s-au închis, iar educaţia s-a transferat în online, aproape un milion de copii înscrişi în învăţământul preuniversitar din mediul rural se află în faţa unui moment critic”, se arată într-un comunicat al fundaţiei.

Reprezentanţii World Vision spun că trebuie luate măsuri ca aceşti copii să depăşească pierderile de învăţare acumulate în perioada în care orele s-au desfăşurat online.

Motivele pentru care elevii din mediile defavorizate nu au putut face şcoală online

Aproape jumătate dintre elevii din mediile defavorizate, mai exact 40%, majoritatea înscrişi la şcolile din mediul rural, nu au făcut şcoală online din diverse motive.

World Vision România menţionează următoarele cauze:

  • din cauza problemelor financiare, familiile lor nu le-au putut asigura un smartphone sau un calculator cu care să lucreze;
  • nu au avut conexiune la internet – unul din trei sate în care World Vision activează are zone cu semnal slab sau inexistent;
  • profesorii nu au fost pregătiţi să predea şi să-şi examineze elevii online;
  • nu au avut un loc acasă unde să participe la lecţiile online.

Cel mult 70% dintre elevii de clasa a VIII-a din cele mai vulnerabile comunităţi din mediul rural au participat la evaluarea naţională. Jumătate din elevii care au participat la examenul de evaluare naţională au obţinut note sub 5 la matematică.

Peste 80% dintre profesori încă spun că au nevoie de formare în domeniul educaţiei digitale

Efectele pandemiei au fost resimţite inclusiv de familiile acestor copii. În vara anului trecut, 60% dintre părinţi nu au lucrat, iar 50% dintre familii nu au avut alimente şi produse de bază.

La începutul anului 2021, în continuare 237.000 de elevi nu aveau acces la internet şi 287.000 de elevi nu aveau echipamente pentru şcoala online.

După decizia de redeschidere a şcolilor, peste 80% dintre profesori încă spun că au nevoie de formare în domeniul educaţiei digitale, doi din trei profesori afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educaţie remedială, iar aproape jumătate dintre profesorii din mediul rural care au răspuns unui sondaj al Fundaţiei World Vision România consideră că elevii lor au pierdut din materie în pandemie.

World Vision România a realocat fonduri pentru a susţine peste 24.000 de copii din programele sale cu alimente, produse de igienă, burse şi programe de educaţie remedială, pentru recuperarea materiei pierdute.

Peste 5.000 de copiii au primit tablete pentru a învăţa online, iar 4.000 de elevi susţinuţi de World Vision au recuperat în curtea şcolii o parte dintre orele pierdute. Programele de educaţie ale fundaţiei au condus la o rată de promovare la examenul de Bacalaureat a elevilor susţinuţi de World Vision România de 95%, iar peste 50% dintre copiii din programele sale de educaţie remedială şi-au îmbunătăţit rezultatele şcolare.