In numai cativa ani, calculatorul personal a amplificat capacitatea creatoare la dimensiuni nemaiintalnite pana acum in istoria omenirii, iar Internetul a permis stocarea si concentrarea din ce in ce mai accelerata a rezultatelor procesului de cercetare/dezvoltare locala si diseminarea informatiilor la scara intregii planete. Dar, societatea informationala nu inseamna numai o explozie a tehnicii de calcul si a produselor. Pasul pe care omenirea l-a facut deja in „era calculatorului” inseamna intrarea intr-un nou sistem de gandire si comunicare la scara globala, adaptarea la un ritm de viata tot mai accelerat. Impactul asupra noilor cunostinte si abilitati pe care un individ va trebui sa le detina este mult mai mare decat ne imaginam poate, multi dintre noi, in acest moment. Sistemul de „telemunca” practicat acum la scara redusa in cadrul societatilor dezvoltate va deveni curand un model de functionare necesar intr-un mediu economic dinamic. Vrand, nevrand, informatizarea va conduce la delocalizarea muncii. Efectul imediat va fi auto-organizarea activitatii la nivelul individului si asumarea integrala a responsabilitatii. Comunicarea va sta la baza interactiunii dintre elementele unui sistem de munca extrem de complex, extins la scara planetara.
Scoala itineranta ne conecteaza la realitate
Constientizarea integrarii in aceste noi raporturi de munca da frisoane, cu atat mai mari cu cat, in acest moment, chiar tinerii sunt educati sa-si planifice drumul in cariera, sa-si organizeze activitatea foarte riguros pe baza unor scopuri si obiective cunoscute si bine definite. „Impactul noii scari de valori, al noilor abilitati pe care un individ trebuie sa le aiba in viitorul apropiat poate genera, in lipsa unei strategii coerente de informare si educare corespunzatoare a populatiei, un proces de respingere, de fracturare socio-economica multipla, cu consecinte dezastruoase pentru omenire”, este de parere domnul Florin Munteanu, presedintele Centrului pentru Studii Complexe (CSC). Prin programele inedite de educare, initiate si dezvoltate in ultimul deceniu, specialistii centrului si-au asumat rolul de a promova aceasta noua viziune, denumita „stiinta complexitatii” si de a se implica in dezvoltarea resurselor umane, astfel incat sa faca fata socului de adaptare la procesul evident de globalizare a fortei de munca.
„Scoala itineranta” a constituit unul din primele proiecte ale CSC. „El a fost gandit astfel pentru ca ne-am dat seama ca nu avem nici timp si nici traineri suficient de multi pentru a transfera stiinta ascunsa in turnul de fildes al laboratoarelor in casele oamenilor, intr-o forma adecvata intelegerii majoritatii membrilor societatii. Asa ca, ne-am luat geamantanul cu aparatura de demonstratii, computerul, proiectorul si cursurile si ne-am plimbat, timp de zece ani, prin toata tara.” In spatele acestor explicatii simple oferite de domnul Munteanu se ascunde insa un sistem complex de transmitere a informatiilor, selectare a participantilor in cadrul unor echipe interdisciplinare si creare a unui mod de lucru bazat pe auto-organizare.
„Scoala itineranta” functioneaza simultan cu trei lobi: unul care se ocupa de partea de informare; al doilea care este focalizat pe dezvoltarea comunicarii cu mediul extern omului; misiunea celui de-al treilea lob este aceea de a conduce la descoperirea universului interior al omului. La randul lor, aceste centre de activitate sunt divizate pe trei niveluri: pentru elevi, de regula olimpici, implicati doar ca martori la evenimente; pentru studenti, cei care lucreaza efectiv; pentru masteranzi sau doctoranzi, in calitate de verigi de legatura cu mediul academic si de cercetare la nivel international. La aceste cursuri sunt invitati profesori, personalitati din lumea stiintifica din diferite colturi ale lumii, in asa fel incat se realizeaza nu numai o diversitate a domeniilor si nivelurilor de pregatire a fiecarui participant, ci si a culturii, mentalitatii, valorilor specifice zonelor geografice. Cursurile „Scolii itinerante” sunt organizate in mijlocul naturii, motiv pentru care sistemul de invatamant mai este cunoscut si sub denumirea de „Scoala fara ziduri”. „Programul nostru porneste de la premisa ca tot ce nu ai descoperit si inteles singur nu poti continua si rafina.” Domnul Munteanu a conceput acest fascinant si unic model de instruire pe principiul „Ce nu ai trait cu adevarat nu poti invata pe altul”. In fiecare an, cursurile de vara au la baza o anumita tema, in functie de care se face si selectia, in mai multe etape, a participantilor. Prima este alcatuirea unui eseu, care va indica nivelul de pregatire, creativitatea, motivatia candidatului. A doua etapa consta in parcurgerea unor teste ce vor indica viteza de perceptie, algoritmica sau grafica, iar in final trierea candidatilor se va face in cadrul interviului direct. Tema se lanseaza pe Internet in perioada martie – aprilie. Programul propriu-zis de studii se deruleaza intre 15 iulie si 15 august, undeva in tara.

Telemunca in firmele viitorului

In curand, celor atrasi de acest mod practic si direct de transformare a cunostintelor dobandite la cursurile traditionale in cunoastere si abilitati noi de munca, domnul Munteanu le va pune la dispozitie un produs, nu intamplator denumit, „Connectus”. Acesta este un echipament, aparent extrem de simplu, ce se ataseaza la calculator, dar care, odata pus in functiune, devine un veritabil laborator personal. Fiecare componenta de lucru atasata acestui echipament permite operarea directa si concreta in realitatea fizica, oferind utilizatorului sansa de a descoperi si intelege notiuni, fenomene si procese pe care scoala traditionala le transmite doar teoretic. Produsul este insotit de un „profesor Connectus”. Pe CD-ul respectiv sunt grupate, pe niveluri diferite de dificultate, informatii legate de modul in care se utilizeaza fiecare instrument de masura dintr-un laborator autentic de cercetare: voltmetrul electronic, osciloscopul, pletismograful, termometrul etc. Prezentate simplu, intr-o combinatie multimedia, informatiile se structureaza firesc, pe nesimtite. Cel care va petrece un timp in laboratorul personal „Connectus” dobandeste astfel cunostinte si abilitati intr-un mod placut, amuzant, fara sa aiba senzatia ca „invata”, in sensul clasic al cuvantului. Notiunile si informatiile pot fi verificate practic in propriul laborator. Ele conduc la descoperirea de alte noi informatii si notiuni, generand un „joc” inteligent care se poate dezvolta la infinit.
Fiecare posesor al unui laborator personal isi poate alege propria tema de cercetare, propria „dilema”, isi poate urma propria curiozitate si pasiune. Conectarea la reteaua Internet a calculatorului ce are atasat un modul Connectus permite sincronizarea experimentelor realizate in locuri diferite, generandu-se astfel cadrul pentru studiul acelor fenomene care depind fie de anumite proprietati ale spatiului, fie de particularitatile subiectului.    

Suplimentari de burse la Soros

Programul „Soros Supplementary Grants Program 2002 – 2003” ofera suplimentari de burse persoanelor care studiaza in domeniul stiintelor socio-umane, artelor plastice si artelor spectacolului, la nivel universitar sau post-universitar. Solicitantii trebuie sa fie cetateni ai uneia din tarile Europei Centrale si de Est, ai fostei Uniuni Sovietice si ai Mongoliei, si sa studieze in afara tarii de origine, dar in una din zonele sus mentionate. O atentie deosebita se acorda romilor, refugiatilor, persoanelor care au solicitat azil politic si persoanelor care au fost fortate sa emigreze. Pentru acestia, programul este valabil indiferent de domeniul in care studiaza.

Conditii de inscriere

Candidatii trebuie sa fie studenti in anii II, III, IV sau V, sa urmeze cursuri de master sau sa fie doctoranzi in universitatile respective si sa aiba dovada si a unei alte surse de finantare.
Candidatii trebuie sa aiba acoperite o parte a costurilor lor de studiu, deoarece programul ofera doar o suplimentare a acestora. Bursele se acorda pentru un an universitar, fiind cuprinse intre 1.000 si 5.000 dolari.r
r
Termenul limita de depunere a dosarelor este 15 aprilie 2002.r
r
„Global Supplementary Grant Program 2002 – 2003” este un program destinat studentilor din tarile Europei Centrale si de Est si ai fostei Uniuni Sovietice. Scopul programului promovat de Fundatia Soros este de a permite studentilor sa isi continue pregatirea in cadrul unui doctorat in stiinte socio-umane, la universitati acreditate din Europa de Vest, Asia, Australia si America de Nord. r
r
Criterii de selectier
1. Candidatii trebuie sa fie admisi in cadrul unui program de doctorat la o universitate acreditata si sa aiba partial sau integral asigurata plata cheltuielilor legate de pregatire, cazare etc. r
2. Candidatii trebuie sa aiba varsta sub 40 de ani;r
3. Candidatii trebuie sa faca dovada cunoasterii limbii tarii (institutiei) care ii gazduieste. Sunt incurajati sa candideze membrii ai comunitatii romilor. r
r
Data limita pentru depunerea dosarelor:r
– 1 aprilie 2002 pentru candidaturile la doctoratele din America de Nord, Asia si Australia r
– 3 iunie 2002 pentru candidaturile la doctoratele din Europa de Vest. r
r
Informatii suplimentare si formulare de inscriere se pot obtine de la sediul r
Fundatiei pentru o Societate Deschisa din Bucuresti, Caderea Bastiliei, nr. 33, sector 1, tel.: 212.11.01, 212.11.02, 212.11.03, fax: 212.10.33, web: http://www.osf.ror
r
Cursurir
r
IRECSON organizeaza cursuri de lunga durata, pentru specializarea in urmatoarele profesii:r
6 martie: Asistent manager r
Durata: 15 saptamani, curs de weekendr
Tematica: Management, Managementul timpului, Tehnici de negociere, Managementul proiectelor, Managementul resurselor umane, Limba engleza de afaceri, Notiuni financiar contabile, Notiuni de drept, Customer care, Comunicare.r
11 martie: Lichidator de intreprinderir
Durata: sase saptamani, de luni pana vinerir
Tematica: Contabilitatea si fiscalitatea lichidarii, Legislatia lichidarii, Managementul si marketingul lichidarii, Evaluarea in vederea lichidarii, Proiectul lichidarii, Asigurari.r
11 martie: Evaluator imobiliarr
Durata: sase saptamani, de luni pana vinerir
Tematica: Procesul de evaluare, Descrierea proprietatilor, Metode de evaluare, Finantare, Cazuri particulare.r
29 martie: Manager resurse umaner
Durata: zece saptamani, curs de week-endr
Tematica: Management Strategic, Recrutarea si selectia, Analiza si evaluarea posturilor, Evaluarea performantei, Administrarea remunerarii, Formarea si perfectionarea personalului, Negocierea, Comunicarea, Cultura organizationala, Legislatie, Managementul schimbarii.r
30 martie: Relatii publicer
Durata:12 saptamani, curs de week-end. r
Tematica: Planul de campanie, Relatii cu presa, Marketing politic, Relatii publice in cadrul administratiei si multinationalelor, Tehnici de relatii publice, Relatii publice in situatii de criza.