Anul 2012 pare a fi cu adevărat fast pentru marca Dacia. Surprinzător pentru cei care privesc brandul românesc doar ca pe unul dedicat pieței europene și care iau în calcul numai scăderea vânzărilor înregistrată în această zonă, numărul de mașini Dacia comercializate la nivel mondial a crescut în primul semestru cu 2,5%. Și dacă această majorare petrecută în plină criză nu pare suficientă pentru a justifica ideea de an fast, atunci trebuie adăugat și faptul că, în perioada martie-iulie, au fost lansate trei modele complet noi și că, în toamnă, oficialii Dacia anunță „noi surprize“. Nu multe mărci își permit o astfel de ofensivă într-o perioadă în care totul pare să se prăbușească în industria auto.
Gemeni imbatabili
Cele două variante Dokker surprind, în primul rând, prin mulțimea de posibilități de configurare a spațiului interior. Dacă varianta pentru persoane a fost gândită, conform producătorului, pentru o utilizare mixtă (ca vehicul utilitar sau personal), Dokker Van se adresează direct micilor întreprinzători și comercianți sau chiar firmelor de curierat. Dar să le luăm pe rând. Dokker se adresează unei clientele aflate în căutarea unui vehicul polivalent, care poate transporta atât cinci persoane, cât și obiecte voluminoase. Spațiul rămas pentru bagaje, fără a schimba configurația habitaclului, este de 800 de litri, iar rabatarea banchetei din spate asigură un volum de încărcare de trei metri cubi, adaptat în special utilizării în scop profesional. Accesul la zona de încărcare sau la locurile din spate este facilitat de cele două uşi laterale culisante vitrate. Aici este demn de menționat faptul că modelul este echipat, în varianta de serie, cu o singură ușă laterală culisantă vitrată. Cea de-a doua este disponibilă doar opţional sau în serie pe versiunea vârf de gamă.
Varianta pentru transport de mărfuri (LCV) este nu numai foarte încăpătoare, ci și bine gândită din punctul de vedere al posibilităților de configurare. Sună pompos? Este foarte posibil, însă orice șofer de vehicul utilitar știe ce înseamnă un spațiu de încărcare de 3,3 metri cubi și o lungime a acestuia de 1,9 metri. Unde mai pui că scaunul pasagerului se poate rabata, grație sistemului „Dacia Easy Seat“, pentru a asigura o suprafaţă plană, asemenea unei măsuţe, sau se poate plia în poziţia „portofel“ sprijinit de cutia de documente, pentru a obţine astfel o lungime de încărcare de 2,42 m. Mai mult, scaunul poate fi scos complet din vehicul, majorând volumul de încărcare de 3,9 metri cubi. Această ultimă configuraţie permite încărcarea cu uşurinţă a unor obiecte cu o lungime de peste 3 m. Sarcina utilă maximă a Dacia Dokker Van atinge 750 kg.
Mai bun decât Lodgy
Comportamentul rutier al noilor modele Dokker și Dokker Van este ceva mai bun decât al fratelui mai mare, Lodgy. Deși partea frontală seamănă izbitor, iar gama de motoare este aproape identică (1.2 TCe – 115 CP, 1.6 MPI – 85 CP, 1.5 dCi – 75 CP şi 1.5 dCi – 90 CP, motorul dCi de 110 CP a fost înlocuit de cel de 75 CP), lungimea ceva mai mică și puntea spate preluată de la Renault Kangoo, asigură o stabilitate mai bună în viraje.
Nu ar fi stricat și un propulsor ceva mai puternic, însă nu trebuie uitat că întregul concept al modelului pornește de la ideea de utilitate, și nu de la cea de performanță. De asemenea, cei care deja compară noile modele Dacia cu altele similare de la Fiat, Peugeot sau chiar Mercedes-Benz trebuie să aibă tot timpul în atenție „elementul preț“.
Deși nu au dorit să anunțe încă valorile de achiziție pentru piața românească, oficialii Dacia au ținut să menționeze că acestea vor fi foarte competitive. Unele surse arată un preț de bază de circa 8.500 de euro, foarte posibil, dacă avem în vedere că Lodgy pornește de la 9.500 de euro. Cert este că noile Dokker și Dokker Van au mari șanse de a se înscrie pe aceeași traiectorie ascendentă în privința succesului comercial ca și Logan sau Duster. În ciuda faptului că menținerea costurilor de producție la niveluri reduse implică lipsa airbagurilor pentru pasagerii din spate deși mașina, ca și Lodgy, este prezentată ca fiind de familie și, prin urmare, ar fi trebuit să pună pe primul plan siguranța. De asemenea, multe elemente din habitaclu continuă să „țipe“ low-cost, chiar dacă cei de la Renault au decis să schimbe strategia de comunicare și să elimine acest termen în favoarea celui de „smart buy“.
Nici măcar amplasarea sistemului Media Nav împrumutat de la Lodgy și a satelitului de comandă pentru instalația audio nu pot elimina din discuție acest detaliu.