“Această valoare se apropie de estimările de la începutul anului atunci când companiile planificau o creştere salarială medie de 6%. Totuşi, creşterea salarială efectivă a fost uşor mai scăzută ceea ce reflectă prudenţa angajatorilor în privinţa creşterii costurilor salariale într-o perioadă de incertitudine economică având în vedere recesiunea din Zona Euro”, a declarat Peter de Ruiter, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC România.

Sectoarele economice în care s-au înregistrat majorări salariale peste medie au fost industria auto (8%), sectorul IT, cel farmaceutic şi cel de servicii externalizate (toate raportând creşteri salariale medii în jur de 6%), în vreme ce sectorul bancar, cel de retail şi turismul au înregistrat creşteri salariale sub media naţională.

“În ultimii patru ani, România a înregistrat o evoluţie economică cu două viteze. Pe de o parte există o economie dinamică orientată spre export care a înregistrat rate sănătoase de creştere chiar şi în aceste vremuri dificile. Vorbim în principal de industria auto, sectorul farmaceutic şi cel IT. Pe de altă parte, piaţa internă împovărată încă de criză a afectat perspectivele de creştere ale companiilor îndeosebi din sectorul bancar şi din cel de retail”, a explicat Peter de Ruiter.  Se observa o scădere considerabilă la nivelul creşterilor salariale în sectorul industrial, de la 7,2% în 2011 la 4,7% anul acesta. Aceasta scădere poate fi pusă pe seama declinului producţiei industriale la care se adaugă creşterea costurilor cu forţa de muncă (creşterea salariului minim brut pe ţară de la 1 ianuarie 2012 conform Hotărârii de Guvern nr. 1225/2011).

Pentru 2013, aşteptările sunt comparabile cu cele din anii trecuţi, 41% dintre companiile participante la studiul PayWell România 2012 bugetând în medie creşteri salariale de 6,1%.

Potrivit datelor studiului realizat de PwC România, se remarcă o scădere a ponderii bonusurilor variabile (bonusurile de performanţă şi comisioanele din vânzări) şi a beneficiilor oferite de către angajatori în pachetul total de remunerare, comparativ cu anii precedenţi. 66% dintre companiile participante la studiu au plătit bonusuri variabile, nivelul cel mai ridicat înregistrându-se în sectorul farmaceutic (14% din salariul anual), urmat de sectorul bunurilor de larg consum, distribuţie şi retail (7%).

Totodată, a scăzut numărul companiilor care oferă prime fixe faţă de anii trecuţi, doar o treime dintre companiile participante oferind prime fixe tuturor categoriilor de angajaţi, valoarea bonusului fix per angajat fiind echivalentul unui salariu lunar de bază.

În privinţa principalelor beneficii oferite pe piaţa din România, se observă o abordare prudentă, similară cu cea referitoare la compensaţii. Datele studiului PayWell relevă  o scădere pe toate planurile, fie că vorbim de beneficii sociale (tichete de masă), de siguranţă (asigurare de viaţă) sau de beneficii de legate de stilul de viaţă al angajaţilor (sport şi socializare).