Românii care nu mai primesc sporuri. Reacție fermă la acuzațiile privind „favorurile” salariale
Românii care nu mai primesc sporuri. Sindicatul angajaților Metrorex a reacționat ferm la acuzațiile recente care descriu sporurile primite de personal drept niște „favoruri” nejustificate. Reprezentanții sindicatului susțin că aceste sporuri reprezintă de fapt drepturi legale și recompense corecte pentru condițiile speciale în care lucrează salariații din subteran.
În comunicatul oficial emis luni, sindicatul a explicat că sporurile acordate nu sunt decât o recunoaștere a eforturilor și sacrificiilor impuse de activitatea desfășurată în medii dificile, precum lucrul în tuneluri sau în regim de noapte.
Exemplele oferite includ sporul de vechime, cel pentru coordonarea echipei, orele lucrate în weekend și sărbători legale, funcții suplimentare sau chiar titlurile științifice. Aceste beneficii sunt, de altfel, reglementate și aplicate în mod similar în toate companiile de stat, conform legislației muncii.
„Au apărut afirmații cum că la metroul bucureștean salariații ar trăi în „raiul” sporurilor, fiind prezentată o lista de „favoruri”. Aceste sporuri nu sunt favoruri, ele sunt obligații ale angajatorului de a plăti pentru sacrificiul salariaților de a munci în condițiile speciale de muncă din metrou.
Sporul de vechime în muncă, sporul pentru conducerea unei formații de lucru, sporul pentru orele prestate în zilele de sâmbătă, duminică și sărbători legale, sporul pentru executarea unei funcții suplimentare, sporul pentru titlul științific de doctor, toate aceste sporuri se acordă la nivelul tuturor societăților de stat conform prevederilor Codului Muncii”, se arată în comunicatul USLM.

Sporul de metrou, calculat în funcție de responsabilitățile
Un aspect delicat este sporul pentru munca pe timp de noapte, care în cazul angajaților Metrorex se acordă tuturor celor care își desfășoară activitatea exclusiv în acest interval. Printre aceștia se numără liniorii și tuneliștii, persoane care, potrivit sindicatului, întâmpină mari dificultăți de sănătate și chiar speranțe reduse de pensionare după mulți ani de muncă grea.
„Referitor la sporul de noapte, la extensia de 3% peste normă națională de 25%, această se acordă tuturor salariaților care lucrează noapte de noapte. Această categorie de personal, care își efectuează activitatea numai noaptea se regăsește doar în metrou la liniori și tunelisti. Aceștia sunt cei care se bucură dacă ajung la pensie și dacă prind 5 ani de pensie și viață”, se mai arată în comunicatul USLM.
De asemenea, sindicatul a subliniat că din cele 8 ore considerate legal ca muncă de noapte, trenurile circulă efectiv doar 3 ore, restul timpului fiind destinat reviziilor tehnice și verificărilor obligatorii pentru menținerea siguranței și funcționării rețelei.
În ceea ce privește sporul de metrou, acesta nu se referă doar la activitatea desfășurată în subteran, ci este calculat în funcție de responsabilitățile și condițiile specifice fiecărui post. Astfel, cu cât un angajat lucrează mai adânc sub pământ, cu atât sporul este mai mare, dar acesta reflectă mai degrabă un complex de factori decât simpla locație.
„în primul rând acesta nu este un spor de subteran, acesta este un spor compus în baza atribuțiilor și responsabilităților de serviciu și a condițiilor de muncă. Cu cât lucrezi mai adânc în pământ, cu atât ai un spor de metrou mai mare, dar nu este doar pentru subteran”, mai transmit sindicaliștii.
Metrorex nu are datorii la bugetul de stat
În final, reprezentanții USLM au dorit să puncteze că Metrorex nu înregistrează datorii către bugetul de stat, contrar unor afirmații apărute în spațiul public.
Acest răspuns al sindicatelor vine într-un moment în care atenția publică se concentrează asupra condițiilor de muncă din sistemele de transport subteran și asupra modului în care sunt remunerați angajații.