Compania de pe malurile Begai a lansat in vara acestui an prima campanie publicitara la nivel national intitulata „Bere Timisoreana te face patron”. Castigatorul urmeaza sa devina, pe o perioada de sase luni, managerul unei berarii din Timisoara. Grupul SAB nu a tinut insa de regulile jocului si a pus mana pe fabrica de bere de la Timisoreana, cu tot cu berariile aferente. Asta nu inseamna ca nu va exista in final si un manager din randul consumatorilor. Dar premiul va fi oferit de alt proprietar decat cei care au lansat campania.
Ceilalti jucatori de pe piata recunosc ca, prin aceasta preluare, SAB a impuscat doi iepuri dintr-o lovitura: a pus mana pe 4,5% din piata berii si si-a dezvoltat reteaua de distributie in Banat, zona cu cel mai inalt potential de dezvoltare din Romania. „E clar ca putem spune ca grupul sud-african a dat lovitura. Mai bine de atat nu cred ca se putea”, spune reprezentantul unei companii concurente. Reprezentanti SAB nu au facut publica cifra tranzactiei, dar au precizat ca valoarea activelor nete este de 6,9 milioane de dolari.
Bere Timisoreana a fost de departe cea mai importanta reduta care statea in calea expansiunii producatorilor internationali in zona Banatului. Din punctul de vedere al marcilor independente de grupurile internationale, Timisoreana era cea mai atractiva oferta din cele care au mai ramas pe piata berii din Romania. Prin intermediul unei fidelitati recunoscute de toti concurentii, fabrica banateana a reusit sa vanda in 2000 aproximativ 585.000 de hectolitri de bere, in conditiile in care piata totala a fost de 11,3 milioane de hectolitri. Peste 400 de angajati lucreaza la fabrica de la Timisoara.
Una calda, alta rece
Pana la momentul preluarii de catre SAB, controlul fabricii Timisoreana a fost detinut de un grup de investitori privati, inclusiv managerii companiei. Fabrica a fost privatizata initial prin metoda MEBO, dar o mare parte din angajati au preferat castigul imediat prin vanzarea ulterioara a actiunilor. Sansa de care a profitat presedintele Consiliului de Administratie al fabricii si ceilalti directori. Acestia au ajuns sa controleze in final peste 50% din actiuni.
Dupa aceasta preluare, Brau Union Romania (filiala a grupului austriac BBAG), grupul belgian Interbrew, cel danez United Romanian Breweries si SAB (cel mai mare producator din Europa Centrala si de Est) sunt investitorii care se lupta sa stinga setea romanilor. Si asta in conditiile in care oferta inseamna aproape 30 de marci de bere si este structurata pe toate tipurile de categorii (de la populara Gambrinus la premium-pils Heineken).
Mai bine mai putin decat nimic. Aceasta pare sa fie multumirea mai marilor de la SAB in momentul de fata. Si asta in conditiile in care preluarea fabricii de la Timsoara a picat tocmai bine pentru grupul sud-african, dupa esecul inregistrat in preluarea mult mai cunoscutei marci germane BECK. Grupul belgian Interbrew a fost invingatorul din lupta pentru preluarea acestei marci pentru care a platit 1,6 miliarde de dolari. Si totusi SAB si-a intarit prezenta pe o piata romaneasca a berii care se ridica la un consum anual de aproape 12 milioane hectolitri, cu incasari intre 500 si 600 milioane dolari. Consumul se ridica in prezent la un nivel de 50 litri de bere pe cap de locuitor, dovedindu-se astfel o piata foarte atractiva. Teoretic, potrivit previziunilor, piata ar trebui sa creasca anul acesta cu inca 5%.
Reprezentantii companiilor sunt sceptici insa in privinta atingerii cresterii prognozate. Vinovatul principal ar urma sa fie caldura care anul acesta a venit putin mai tarziu. „Practic, pentru noi luna mai si inceputul lunii iunie au fost perioade moarte. Vanzarile au scazut comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, asa ca previziunile sunt putin cam sumbre”, a declarat Vifor Versescu, secretar general al Asociatiei Producatorilor de Bere din Romania. „In luna iulie insa, consumul a crescut cu aproape 10%. Speram ca, in final, vremea sa tina cu noi”, spune Versescu.

Steve Woodward:
„Transformam o marca regionala intr-una nationala”
Capital: In ce masura preluarea marcii Timisoreana satisface intentiile SAB de dezvoltare pe piata romaneasca a berii ?
Steve Woodward: In ultimii patru ani am transformat principala noastra marca, Ursus, intr-o marca nationala. In tot acest timp am urmarit noi oportunitati de afaceri, iar Bere Timisoreana a fost un foarte bun prilej de dezvoltare pentru SAB in Romania. Bere Timisoreana este o marca solida, cu o retea de distributie excelenta in partea de vest a tarii si o echipa manageriala foarte buna.
Achizitionarea Bere Timisoreana ne ofera prilejul de a transforma o noua marca regionala intr-una nationala, un proces prin care noi deja am trecut cu Ursus. De asemenea, reteaua de distributie Timisoreana, va asigura in partea de vest a tarii o si mai puternica prezenta pentru toate produsele din portofoliul nostru. Per total, achizitia Bere Timisoreana este benefica pentru toate partile si, nu in ultimul rand, aduce SAB pe pozitia a doua in randul producatorilor de bere din Romania, ceea ce vine in sprijinul strategiei noastre care tinteste spre pozitia de lider pe piata de bere romaneasca.
Capital: Cum caracterizati evolutia pietei romanesti comparativ cu alte tari unde este prezenta compania dumneavoastra?
Steve Woodward: Asa cum spuneam si mai devreme, piata de bere din Romania a avut o crestere constanta in ultimii ani. Producatorii de bere internationali au fost primiti foarte bine de consumatorii romani, care au apreciat noile produse lansate pe piata. Daca facem comparatia intre Romania si celelalte tari din regiune la nivel de consum, se poate observa cu usurinta ca piata romaneasca se va extinde, dat fiind ca in acest moment suntem undeva la mijloc, cu 50 l pe cap de locuitor.
Capital: Competitia de pe aceasta piata este mai puternica decat in alte tari ?
Steve Woodward: South African Breweries este lider pe pietele in dezvoltare. In toate tarile in care activam, avem in general aceiasi competitori – liderii mondiali din industria berii. Totusi, piata romaneasca este o piata dura, avand in vedere ca sunt multi producatori de bere, multe marci puternice internationale si locale, iar consumatorul roman este tot mai exigent.
Capital: Exista sanse ca marcile Ursus si Timisoreana sa devina cele mai vandute (si implicit, populare) marci de bere din Romania ?
Steve Woodward: Speram sa devina cele mai vandute si mai populare marci de bere din Romania, si eforturile noastre au drept tinta acest lucru! Am reusit cu Ursus, de ce nu si cu Timisoreana? Impreuna, suntem siguri ca aceste doua marci vor conduce pe toate segmentele importante.     n

Structura pietei de bere in Romania:

Piata este impartita intre patru dintre cei mai mari producatori mondiali din domeniu si mai multe companii fara rezonanta internationala. Astfel, o data cu preluarea de catre BBAG a celor trei fabrici aflate in proprietatea Brewery Holdings, cota de piata a Brau-Union a crescut de la 18% la 36%. Grupul belgian Interbrew detine o cota de 11% din piata berii, iar cel sud-african, South-African Breweries, are de saptamana trecuta 15% din piata. O pondere de pana la 10% din piata este detinuta de grupul olandez United Romanian Breweries. Aurora Brasov, Lutus Valcea, Robema Rosiori, Bermas Suceava, Bere Scornicesti, Bere Sibiu, Bere Craiova, Bere Azuga, Fulger SA si Ro-Beer Galati sunt ceilalti jucatori de pe piata. Marca URSUS detinuta de SAB este in momentul de fata de departe cea mai vanduta marca de bere din Romania, detinand o cota de piata de aproximativ 10%.