Cheltuielile pentru mașini noi în Rusia s-au înjumătățit anul trecut, în condițiile în care industria auto a resimțit din plin sancțiunile occidentale din cauza conflictului din Ucraina, producția a scăzut, prețurile au crescut, iar cumpărătorii s-au orientat către modele second-hand mai ieftine.

În timp ce analiștii continuă să dezbată eficacitatea generală a restricțiilor economice impuse Rusiei, nu există nicio îndoială că acestea au afectat puternic industria sa auto, care se baza în mare măsură pe producătorii străini și pe piesele importate.

Cheltuielile pentru mașini noi s-au prăbușit anul trecut cu 52%, până la 1.500 de miliarde de ruble (20,4 miliarde de dolari), în timp ce numărul de mașini noi vândute a scăzut cu 58,8%. De asemenea, producția de automobile s-a prăbușit la cel mai scăzut nivel de la prăbușirea Uniunii Sovietice în 1991, deoarece producătorii auto occidentali au oprit producția și au vândut fabrici.

Cheltuielile totale cu autoturismele noi și second-hand au scăzut cu peste 15% în 2022, în condițiile în care inflația a dus la creșterea prețurilor și la scăderea nivelului de trai, arată datele agenției de analiză Autostat, în ciuda unei creșteri de 14% a cheltuielilor cu autoturismele second-hand.

Astfel, autoturismele de ocazie au reprezentat aproape trei sferturi din totalul mașinilor vândute, în creștere de la 55% în 2021, arată datele.

„Banii au intrat pe piața autoturismelor de ocazie, deoarece prețurile pentru mașinile second-hand s-au menținut, în timp ce, în același timp, structura pieței de mașini noi s-a schimbat semnificativ”, a declarat pentru Reuters directorul general al Autostat, Serghei Udalov. „Lada de buget și mașinile chinezești cu prețuri de 2 milioane de ruble și mai mult rămân în ea, în timp ce mărcile premium au plecat aproape complet”, a spus el.

O scădere estimată de 1%

Inflația anuală de 11,9% de anul trecut a contribuit la o scădere estimată la 1% a veniturilor disponibile reale ale rușilor, potrivit agenției de statistică Rosstat. Retailerii au investit masiv în formate de magazine cu discount, o tendință care se reflectă în sectorul auto.

Anton, un angajat al unei mari companii rusești, care a refuzat să-și dea numele de familie, a cumpărat o Skoda de ocazie în decembrie, preferând o mașină de producție occidentală în locul unei alternative naționale sau chinezești.

La 2,5 milioane de ruble, Skoda sa era cu aproximativ 1 milion de ruble mai scumpă decât ar fi fost cu un an mai devreme, dar tot cu 1 milion de ruble mai ieftină decât o versiune nouă.

Anton a spus că se simte norocos că a făcut rost de o mașină second-hand de fabricație străină, cu un kilometraj redus, deoarece stocurile sunt limitate.

„O mașină nouă este acum doar un beneficiu pentru oamenii bogați, cu excepția cazului în care este o Lada sau o mașină chinezească”, a spus el.

Prețul mediu al mașinilor noi a crescut cu 17%

Potrivit Autostat, prețul mediu al mașinilor noi vândute anul trecut a crescut cu 17%, până la 2,33 milioane de ruble, iar al celor second-hand cu 32%, până la 890.000 de ruble.

Constructorul auto ceh Skoda Auto, o unitate a Volkswagen, a declarat că livrările către Rusia au scăzut cu 80% în 2022. Volkswagen și-a închis fabricile din Rusia și a oprit importurile, dar nu a acceptat încă o vânzare, ca unii dintre colegii săi.

Compania franceză Renault și-a vândut participația majoritară în Avtovaz din Rusia către statul rus pentru, se pare, doar o rublă, dar cu o opțiune de răscumpărare pe șase ani. Același cumpărător de stat a preluat apoi activele Nissan pentru un euro.

Importurile de mașine second hand au crescut, special cele din Japonia

Importurile de mașini second-hand au crescut anul trecut, cele din Japonia fiind cele mai importante. Japonia a limitat exporturile de mașini de mare valoare în Rusia, dar mașinile uzate importate de persoane fizice nu intră sub incidența restricțiilor.

Exodul occidental a permis mărcilor chinezești să acapareze cote de piață. Într-un caz foarte mediatizat, piese de motor de la JAC din China sunt folosite pentru a reînvia Moskvich din epoca sovietică.

Analiștii de piață se așteaptă ca vânzările de mașini noi să urce la aproximativ 800.000 în acest an, de la 687.370 în 2022, dar încă mult sub cele peste 1,6 milioane vândute în 2021, scrie Reuters.