Comisia Europeană informează într-un comunicat de presă că cei doi mari producători auto Volkswagen și BMW au fost amendați cu suma de 875 de milioane de euro pentru că au încălcat legislația europeană antitrust în privința reducerii emisiilor poluante.

Totodată, sursa citată precizeză că un alt producător, Daimler, care făcea parte din acest cartel, nu a fost amendat deoarece este cel care a făcut dezvoluirile.

Cazul este separat de scandalul ”Dieselgate”  în legătură cu software-ul conceput pentru a înșela testele privind emisiile vehiculelor, și creează un precedent prin extinderea aplicării legislației europene din domeniul concurenței la discuțiile la nivel tehnic între jucătorii din industrie, potrivit Reuters.

Mai exact, discuțiile care au fost purtat eîn urmă cu mai bine de zece ani s-au axat pe standardele de proiectare pentru AdBlue, un aditiv folosit pentru curățarea oxidului de azot din gazele de eșapament produse de mașinile cu motor diesel.

„Aceasta este o premieră”, a spus comisarul european pentru concurență, Margrethe Vestager, la o conferință de presă la Bruxelles. „Nu am avut niciodată un cartel al cărui scop era să restricționeze utilizarea noilor tehnologii”, a spus ea.

Totodată, Margrethe Vestager a mai adăugat că cei cinci producători auto vizați dețineau tehnologia pentru a reduce emisiile dăunătoare mai mult chiar decât standardele UE cereau.

„Cei cinci producători auto – Daimler, BMW, Volkswagen, Audi și Porsche – dețineau tehnologia de reducere a emisiilor dăunătoare mai mult decât cereau standardele UE. Dar au evitat să-şi facă concurenţă şi nu au folosit întregul potenţial al acestei tehnologii pentru a merge mai departe de nivelul cerut legal”, a explicat ea.

Ilgalități la nivel european

Totodată, comisarul a mai adăugat că acest lucru este ilegal în rpaoart cu noremele Uniunii Europene, motiv pentru care s-au impus și astfel de măsuri drastice.

„Acest lucru este ilegal, în conformitate cu normele antitrust ale UE. Concurența și inovația în ceea ce privește gestionarea poluării autovehiculelor sunt esențiale pentru ca Europa să îndeplinească obiectivele ambițioase ale Acordului Verde. Iar această decizie arată că nu vom ezita să luăm măsuri împotriva comportamentelor care pun în pericol acest obiectiv”, a mai spus comisarul.

De menționat este faptul că, Volkswagen, BMW şi Daimler „s-au întâlnit în mod frecvent în cadrul unor ședințe tehnice, pentru a discuta despre dezvoltarea tehnologiei reducerii catalitice selective , care elimină emisiile nocive de oxid de azot din gazele de eşapament ale maşinilor cu motor diesel, prin injectarea aditivului cunoscut sub numele de AdBlue”, precizează comunicatul CE.

„În cursul acestor reuniuni, timp de peste cinci ani, producătorii de automobile au colaborat” cu scopul de a nu reduce emisiile mai mult decât prevăd reglementările, mai arată comisia.