simbolurile bogatiei. Se spune ca in Romania primul gest al oricarei persoane care incepe sa traiasca bine din punct de vedere financiar este sa isi cumpere un autoturism de teren. Iar adevarul este ca senzatia de forta pe care ti-o ofera conducerea unui autoturism din aceasta categorie este unica. Cu toate astea, mult doritele masini de teren nu sunt nicidecum considerate a fi autoturisme de lux. Daca pretul de catalog al celui mai scump Jeep, modelul Grand Cherokee Limited 4.7, este de circa 61.000 de euro, un Mercedes Benz SL 500 costa peste 112.000 de euro. In Romania, ca si in intreaga Europa, segmentul de lux este dominat de trei modele: Mercedes Benz S-Klasse, Audi A8 si BMW Seria 7. Pe piata autohtona au intrat in ultimii ani si modele precum Maserati Quattroporte, Maybach 57 sau Hyundai Centennial. Daca in anul 2000 in Romania se vindeau doar 43 de astfel de autoturisme de lux, in 2003 numarul acestora a depasit 200. Este adevarat ca intreaga piata auto din Romania a explodat in aceasta perioada, insa datorita preturilor foarte ridicate specialistii spun ca vanzarile de lux ar fi trebuit sa creasca mai lent decat intreaga industrie in ansamblu. Daca in anul 2003 piata autoturismelor a crescut cu 20% fata de anul anterior, vanzarile pe segmentul de lux s-au apreciat cu circa 62%. In 2004 insa situatia pare a se fi schimbat radical. Pana in luna iulie vanzarile de autoturisme din Romania au crescut cu circa 32% fata de aceeasi perioada a anului trecut, marea majoritate a claselor auto inregistrand aprecieri consistente. Singurul segment auto care a scazut a fost cel al autoturismelor de lux, care in primele sapte luni s-au depreciat cu 17,5% fata de aceeasi perioada a lui 2003. Cu alte cuvinte, in perioada ianuarie-iulie, in Romania s-au livrat cu aproape 20 de limuzine mai putin decat anul trecut. Modelele care au dominat piata pe acest segment au avut si cele mai mari scaderi. Conform APIA s-au vandut doar 32 de Audi A8, cu 11% mai putine decat in primele sase luni ale anului trecut, 39 Mercedes Benz S-Klasse, cu 26% mai putine decat anul trecut si 19 BMW Seria 7, cu 38% mai putine decat anul trecut. „A fost doar o conjunctura. Cred ca pana la sfarsitul anului vanzarile pe acest segment isi vor reveni”, spune Bogdan Pitigoi Toporas, directorul firmei Casa Auto Iasi, distribuitorul Mercedes Benz in judetele Iasi, Vaslui si Neamt. In acelasi timp insa, vanzarile la alte clase auto, din care fac parte masini scumpe, de peste 50-60.000 de euro, s-au apreciat consistent. Vanzarile la clasa sport au crescut in primele sapte luni cu aproape 60% fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar cele de autoturisme SUV (Sport Utility Vehicle) cu peste 30%. In general, specialistii industriei auto evita sa comenteze aceasta scadere a vanzarilor pe segmentul de lux a pietei ca facand parte dintr-o tendinta de migrare a cumparatorilor spre clase inferioare. De exemplu, daca vanzarile de Mercedes Benz S-Klasse au scazut, cele de Mercedes Benz E-Klasse, model care face parte dintr-o clasa auto inferioara, au crescut cu 27%. La fel si livrarile de BMW Seria 5, care au crescut in primele sapte luni cu peste 260%. „Cred ca s-a petrecut o orientare a pietei spre un anumit tip de rafinament. Trecerea de la o limuzina de lux la o masina scumpa, dar care sa iti asigure, de exemplu, placerea condusului. Unii incep sa se intrebe de ce sa isi cumpere Mercedes Benz S-Klasse, cand poti avea aceleasi placeri si platesti cam acelasi pret cumparand E-Klasse, varianta AMG”, spune Marius Carp, director APIA. Tot mai multi vorbesc insa de o maturizare a pietei si de o apreciere in viitor a segmentelor auto de mijloc. „Acum cativa ani a fost moda SUV-urilor. Chiar daca vanzarile acestor modele sunt in continuare bune, nu au evoluat cu media pietei”, spune Marius Carp. Scaderea segmentului auto de lux nu pare a afecta afacerile importatorilor. In primul rand, celelalte clase care beneficiaza de volume de vanzare foarte ridicate s-au apreciat constant. In al doilea rand, vanzarile modelelor de lux reprezinta doar o mica parte din cifra de afaceri a unui distribuitor auto. „In 2004 ne-am propus sa vindem circa 80-90 de autoturisme. Mercedes Benz S-Klasse ne aduce circa 7-8% din incasari”, incheie Bogdan Pitigoi Toporas.