Daniel David: Eu cred că profesorii trebuie să facă meditaţii
Daniel David susține că dascălii au dreptul să ofere meditații, însă în limitele stabilite de legislație.
Într-o intervenție televizată, Daniel David a subliniat că activitatea de pregătire suplimentară nu trebuie interzisă, dar trebuie reglementată cu responsabilitate. Aceasta nu trebuie să afecteze calitatea învățământului oferit în cadrul școlii și nici să creeze conflicte de interese.
„Eu cred că profesorii trebuie să facă meditaţii. Cineva care ştie economie face un business, unu care este medic, după ce termină la spitalul de stat, merge la clinica privată. Cred că şi profesorii au dreptul să facă meditaţii”, a declarat ministrul la Antena 3.
Obligații clare: fiscalizare și program separat de școală
Daniel David a punctat că meditațiile trebuie realizate în afara programului de la școală. Acestea nu pot interfera cu orarul de lucru, iar profesorii trebuie să respecte prevederile privind fiscalizarea activității.

Mai exact, meditațiile trebuie să fie declarate și taxate, ca orice altă formă de venit.
„Trebuie să fie fiscalizate, trebuie să fie făcute nu în timpul orelor de lucru. Trebuie să aibă grijă să nu fie conflict de interese şi să nu reduci calitatea actului educaţional la şcoala la care lucrezi”, a transmis ministrul.
Profesorii nu pot medita elevii de la clasă
O altă regulă esențială se referă la interacțiunea directă dintre profesori și elevii proprii. Potrivit ministrului, cadrele didactice nu au voie să facă meditații cu copiii din clasele pe care le predau.
Această prevedere este menită să prevină favoritismele sau presiunile indirecte asupra elevilor și familiilor acestora.
Ministrul a reamintit că această interdicție există deja în legislația actuală, deși este adesea ignorată de o parte dintre profesori. El a atras atenția că respectarea acestor norme este esențială pentru menținerea unui climat educațional echitabil.
Meditațiile, un fenomen larg răspândit în sistemul educațional
Daniel David a mai adus în discuție subiectul despre meditații în luna mai. El a declarat că această practică este deja generalizată și ar trebui tratată cu deschidere. Potrivit ministrului, nu este realist să ignorăm existența meditațiilor, ci dimpotrivă, acestea ar trebui scoase din zona de tabu și aduse în legalitate.
„Haideți să recunoaștem că avem nevoie, că există. Ne aflăm în fața unui fenomen care are loc nu de ieri de azi ci de ani și ani de zile. Prin urmare, ar trebui să vorbim deschis despre el, să-l scoatem din zona de tabu și să nu-l mai ascundem ca pe o rușine”, a spus ministrul.
În opinia sa, meditațiile pot coexista cu activitatea didactică, atâta timp cât sunt reglementate corect și nu interferează cu activitatea din timpul programului de școală.
Problemele reale: fiscalizarea și respectarea normelor de etică
Ministrul Educației a explicat că cele mai mari provocări apar în ceea ce privește respectarea normelor etice și a obligațiilor fiscale.
Deși interdicția privind meditațiile cu propriii elevi este cunoscută, problema majoră este când și cum sunt desfășurate aceste activități. El a făcut apel la cadrele didactice să înțeleagă că sunt remunerate pentru un program complet de opt ore în școală.
„Eu sunt un susţinător al meditaţiilor bine reglementate. Sigur că pare un truism, dar nu are sens să le ascundem, dacă le ascundem se vor întâmpla oricum, prin mijloace pe care nu le controlăm.
Ce ar fi să recunoaştem că există, există şi în alte sisteme, dar hai să le reglementăm şi sub aspect fiscal, şi sub aspectul conflictului de interese, fiindcă aici sunt cele mai multe probleme, nu la faptul că nu poţi să faci cu copiii de la clasa ta.
Întrebarea este: când faci? Faci în timpul celor opt ore când ar trebui să fii la clasă? Profesorii înţeleg că sunt plătiţi pentru opt ore pe zi în şcoală?”, a afirmat Daniel David.