Ministrul Educației, Daniel David, readuce în discuție un subiect sensibil și larg practicat în sistemul românesc de învățământ: meditațiile oferite de profesori. Deși nu condamnă fenomenul, David subliniază necesitatea reglementării acestuia, atât din punct de vedere legal, cât și fiscal.
El atrage atenția asupra implicațiilor etice, dar și asupra impactului pe care aceste activități neoficiale îl pot avea asupra elevilor și asupra sistemului public. Declarațiile sale au fost făcute luni și au stârnit deja numeroase reacții în mediul educațional.
Daniel David: Nu are sens să le ascundem
În cadrul unei intervenții publice, Daniel David a afirmat că este susținător al meditațiilor, însă doar în condițiile în care acestea sunt complet transparente și bine reglementate.
Potrivit acestuia, interzicerea sau ignorarea acestor practici nu le va face să dispară, ci doar le va împinge într-o zonă nereglementată, unde nu pot fi controlate.
„Eu sunt un susţinător al meditaţiilor bine reglementate. Sigur că pare un truism, dar nu are sens să le ascundem, dacă le ascundem se vor întâmpla oricum, prin mijloace pe care nu le controlăm”, a declarat ministrul.
Oficialul a subliniat că meditațiile au loc în multe alte sisteme educaționale din lume, dar că diferența constă în modul în care acestea sunt integrate și monitorizate.

În România, lipsa unei reglementări clare duce la un haos în care elevii, părinții și profesorii se mișcă fără repere.
Când fac profesorii meditații? O întrebare-cheie
Unul dintre aspectele critice ridicate de ministru este legat de timpul în care profesorii oferă meditații. Daniel David a sugerat că există un risc real ca aceste activități să interfereze cu programul școlar obișnuit, ceea ce ar putea afecta calitatea actului educațional din învățământul de stat.
„ Întrebarea este: când faci? Faci în timpul celor opt ore când ar trebui să fii la clasă? Profesorii înţeleg că sunt plătiţi pentru opt ore pe zi în şcoală?”, a mai spus ministrul Educației.
Această remarcă pune reflectorul pe un subiect sensibil: compatibilitatea dintre obligațiile profesorilor și activitățile private desfășurate, inclusiv sub aspectul conflictului de interese.
Protejarea elevilor și a sistemului public
Daniel David a insistat asupra ideii că scopul reglementării nu este acela de a sancționa profesorii, ci de a proteja elevii și sistemul public de învățământ.
Reglementarea fiscală ar aduce nu doar transparență, ci și resurse suplimentare pentru stat. În același timp, s-ar evita riscurile asociate unor relații opace sau inechitabile între profesori și elevii proprii.
„Hai să le reglementăm şi sub aspect fiscal, şi sub aspectul conflictului de interese, fiindcă aici sunt cele mai multe probleme, nu la faptul că nu poţi să faci cu copiii de la clasa ta”, a explicat ministrul.
Meditațiile, consideră David, nu trebuie eliminate, ci recunoscute oficial și supuse unui cadru legal clar, care să elimine abuzurile și să restabilească încrederea în sistemul educațional.

Nicușor Dan vrea continuitate la Educație
Președintele ales, Nicușor Dan, și-a exprimat public susținerea pentru ministrul Daniel David, considerându-l o persoană competentă și pregătită să reformeze sistemul educațional.
„Ministrul Daniel David a spus că vine vara asta cu un program de reformă a Educaţiei. Am încredere în el, e o persoană competentă care a studiat Ştiinţele Educaţiei, e şi o persoană cu anvergură intelectuală. Sunt foarte curios de programul cu care vine”, a declarat Nicușor Dan, luni seară.
El a adăugat că, „de principiu”, ar dori ca actualul ministru să continue la conducerea Ministerului Educației și în viitorul guvern, fără a nominaliza și alți miniștri ce ar putea rămâne în funcție.
„Nu vreau să avansez un alt nume”, a mai spus el.
Rămâne Daniel David ministru?
Daniel David a confirmat că este deschis ideii de a continua în funcția de ministru, dar a subliniat că are condiții clare pentru a face acest lucru.
„Vorbind foarte cinstit, v-am spus condiţiile în care am venit pentru prima parte a mandatului. Pentru această a doua parte am spus că pot, sau aş putea să rămân, dacă văd că există un guvern care îşi asumă în programul de guvernare aceste lucruri mari.
Astfel, dacă nu se regăsesc aceste lucruri mari, rolul meu s-a încheiat la nivel de minister. Totdeauna este o variabilă, pentru că nu controlezi tu lumea”, a spus oficialul.
Declarația a fost făcută în contextul în care ministrul a prezentat „Raportul de diagnostic al educaţiei şi cercetării din România”, care conține o serie de propuneri majore de reformă, inclusiv modificarea metodologiilor de evaluare și restructurarea instituțiilor din subordinea ministerului.