Un bilant sumar al profiturilor pe care Romania le-a obtinut de pe urma aderarii la CEFTA arata ca de facilitatile prevazute in acord au beneficiat altii. Ungaria, Polonia si Cehia, in principal. Cea mai puternica lovitura a primit-o agricultura. Piata romaneasca a fost invadata de marfuri importate din tarile membre. Oferta autohtona a clacat atat din punctul de vedere al cantitatii, cat si din cel al preturilor. Situatia era previzibila, de vreme ce romanii erau ocupati cu faramitarea suprafetelor agricole si cu subventionarea sporadica si la voia intamplarii a producatorilor. Importurile subventionate cu pana la 50% au incoltit producatorii romani. Riposta lor, materializata in exporturi, este mai mult decat palida. Deficitul balantei comerciale cu produse agroalimentare pe relatia CEFTA s-a cifrat in 2000 la 161,4 milioane USD. Am importat in valoare de 212,6 milioane USD si am exportat produse valorand 51,2 milioane USD. Scorul cel mai mare a fost realizat de Ungaria, care ne-a coplesit cu exporturi de peste 146 milioane USD. Raspunsul exportatorilor autohtoni a fost modest. Vecinii au „absorbit” marfuri agroalimentare de provenienta romaneasca in valoare de doar 27,2 milioane USD.
Ungaria-CEFTA unu la zero
Oficialitatile de la Bucuresti au incercat sa pareze fenomenul prin introducerea unei taxe de salvgardare la importurile de carne de porc din Ungaria. Efectul a fost de bumerang. Romanii au asistat la scumpirea galopanta a produselor din carne de porc. Producatorii interni, protejati de concurenta externa, au facut ce au invatat in ultimii zece ani: au crescut preturile. De curand, Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor (MAAP) a revenit asupra taxei de salvgardare. Scutul oferit producatorilor romani va intra in functiune din 2001 si va consta in subventii de pana la 900 miliarde de lei.
Problema pe care Guvernul de la Bucuresti incearca sa o rezolve in chiar aceasta perioada este trecerea de la acordurile multilaterale intre membri CEFTA la acorduri bilaterale. „Romania, Bulgaria si Polonia au cerut sa se revada chiar si nivelul actual de preferinte vamale si, in anumite situatii sa se reduca taxele vamale, iar in altele sa se renunte la anumite preferinte vamale, in sensul inaspririi regimului vamal intre tari”, sustine secretarul de stat Mihai Lungu pozitia tarii noastre. Bulgaria este modesta. Ca si Romania. Polonia are mari probleme cu importurile de grau unguresc carora, ca replica de ultima ora, nu le mai acorda facilitati vamale. De partea cealalta, Ungaria, Cehia si Slovacia sustin, de pe pozitii economice intarite, liberalizarea totala a comertului in cadrul CEFTA.
Nici productia auto romaneasca nu se simte prea bine. De la 1 ianuarie 2001, autoturismele provenite din tarile CEFTA sunt importate cu taxe vamale zero. Pista cea mai buna a prins-o Skoda, care s-a ieftinit cu 14% la vanzarea cu banii jos si cu 1,2% la vanzarea in leasing, ajungand pe locul trei in topul vanzarilor de autoturisme. Lovitura va fi insa resimtita cu adevarat de catre producatorii romani, care de altfel au avut unul dintre cei mai prosti ani in 2001. Fiat si Opel produc in Polonia, Suzuki in Ungaria si Volkswagen in Cehia autoturisme competitive cu oferta autohtona. Comertul cu textile, incaltaminte, covoare etc. este de asemenea liberalizat. Si cum oferta Romaniei este slabuta, 2002 se anunta un an greu pentru comertul exterior.