La jumătatea lunii viitoare, vom avea primele rezultate referitoare la evoluția economiei românești pentru întreg anul trecut. Datele disponibile și comunicate atât de INS, cât și de Eurostat, pentru primele nouă luni, poziționează România pe primul loc între statele membre la capitolul creșterii PIB.

Față de media europeană, creșterea PIB a României a fost dublă sau chiar de trei ori mai mare, însă mai avem mult de recuperat pentru a ajunge la nivelul statelor occidentale. Veniturile în România sunt cu mult reduse față de cele înregistrate în Franța, Germania, Italia sau Polonia și Ungaria. Cu toate acestea prețurile benzinei și motorinei de la noi sunt la un nivel apropiat de cele din Vestul Europei.

 

Cum au evoluat prețurile medii ale carburanților în ultimele 12 luni

Pentru a observa cum au evoluat prețurile medii ale benzinei și motorinei atât în România, cât și în celelalte state membre UE, am analizat datele comunicate săptămânal de Oil Bulletin, serviciul de monitorizare a pieței carburanților din Uniunea Europeană.

Oil Bulletin comunică prețurile atât în euro, cât și în moneda națională, luând în calcul cursul valutar comunicat de Banca Centrală Europeană. Menționăm faptul că datele comunicate de Oil Bulletin reprezintă prețurile medii ale benzinei și motorinei din săptămâna respectivă, fiind un preț mediu la nivel național. În România, politica principalilor jucători de pe piață este că prețurile la pompă pot să difere de la stație la stație inclusiv în aceeași rețea, diferențele fiind de regulă de plus/minus 5%.

Pentru a avea o analiză cât mai obiectivă asupra evoluției prețurilor benzinei și motorinei din ultimul an, am analizat datele comunicate săptămânal de Oil Bulletin pentru toate statele membre și am realizat un clasament al prețurilor atât în moneda europeană cât și în moneda națională.
Concluzia este că prețul mediu al benzinei în cele 19 state care alcătuiesc Zona Euro a rămas aproape la fel în ultimuul an. Dacă în 16 ianuarie 2017, un litru de benzina costa 1,419 euro, un an mai târziu (pe 15 ianuarie 2018) avea prețul de 1,418 euro. Și prețul mediu în Uniunea Europeană a fost o evoluție asemănătoare. La jumătatea lunii ianuarie a acestui an, benzina costa 1,379 euro/litru, iar în urmă cu un an avea prețul de 1,373 euro/litru, practic o creștere de doar 0,43%.

 

În același timp, în România, prețul unui litru de benzină a crescut cu aproape 10%, de la 1,049 euro/litru, cât era pe 16 ianuarie 2017, la 1,150 euro/litru. O scumpire mai mare decât în România s-a înregistrat doar în Estonia, unde prețul benzinei a crescut cu 12%. Totuși, dacă ne raportăm la moneda națională, atunci România este pe primul loc în Uniunea Europeană, prețul benzinei având o creștere de 12,7%. Practic, un litru de benzină s-a scumpit cu 60 de bani, de la 4,72 de lei, cât costa îe 16 ianuarie 2017, la 5,32 de lei, la jumătatea acestei luni.

În cazul motorinei, lucrurile sunt mult mai dramatice. Aici, România a înregistrat cea mai mare creștere a prețurilor indiferent de moneda luată în calcul pentru a face o comparație. Raportat la moneda europeană, a reieșit o scumpire a unui litru de motorină cu 12%, iar în moneda națională, prețul unui litru a crescut cu 71 de bani, adică o majorare de 15%, de la 4,71 de lei/litru, cât era în 16 ianuarie 2017, la 5,42 de lei/litru la jumătatea acestei luni.  

Creșterea este mult mai accentuată dacă facem comparație la evoluția prețurilor pe ultimele șase luni. Pe 17 iulie anul trecut un litru de motorina costa 4,45 de lei, cu peste 21% mai puțin decât pe 15 ianuarie 2018. În cazul benzinei, majorarea la 6 luni a fost de 17%, cu 80 de bani mai mult pentru fiecare litru.

Anul trecut, cele mai mici prețuri ale carburanților s-au înregistrat în luna iunie, atunci când cotația țițeiului a scăzut sub 45 de dolari/baril. Atunci un litru de benzina costa sub un euro, având în vedere că Oil Bulletin lua în calcul un curs valutar de 4,5910. Un litru de benzina costa pe 19 iunie doar 4,53 lei, iar un litru de motorină avea prețul de 4,44 lei.

Taxe mai mari

Principalul indicator care a condus la creșterea prețurilor carburanților este majorarea accizei, măsură luată de Guvernul României în luna august a anului trecut. Atunci, Guvernul condus de Mihai Tudose a decis să crească accizele în două etape, de la 15 septembrie și de la 1 octombrie, cu 16 bani/litru fiecare creștere.

 

Înainte de această majorare, taxele reprezentau mai puțin de jumătate din prețul carburanților. Conform datelor Oil Bulletin și calculelor Capital, taxele (accizele și TVA) reprezentau 51% din prețul final la începutul anului trecut, iar acum este de 53% în cazul benzinei. La motorină, în prima parte a anului trecut accizele și TVA însemnau doar 48% din prețul final, iar din toamnă au crescut la 50%.

Cealaltă componentă a prețului de la pompă include prețul țițeiului, rafinarea acestuia și toate celelalte costuri ale producătorilor: transport, salarii, impozite și taxe, profit etc. Atunci când modifică prețurile la pompă, producătorii analizează și cotațiile internaționale ale produselor finite (benzina și motorina).

 

Din vara anului trecut și până în prezent, cotația internațională a înregistrat o creștere importantă, barilul ajungând chiar și la 70 de dolari, un nivel maxim al ultimilor trei ani. 

Click pe imagine pentru mărire

 

INFOGRAFIA a fost publicată și în numărul 4 al Revistei Capital, disponibilă la chioșcuri în perioada 29 ianuarie-4 februarie