Turneul parizian este considerat de mijloacele de informare din Franta drept cel mai prolific eveniment sportiv de acest fel din Europa. Cu o cifra de afaceri de aproape un miliard de franci francezi realizata pe durata celor doua saptamani cat dureaza competitia, Roland Garros a depasit de departe evenimente sportive precum finala Ligii Campionilor, finala campionatului mondial de Fotbal sau Turul Frantei.
Practic, pe langa faptul ca reprezinta un formidabil succes de public, Roland Garros aduce companiilor implicate in organizarea si derularea evenimentului incasari de aproape doua miliarde de franci.
Succesul comercial al acestui turneu tine, bineinteles, de transmisiile de televiziune pentru ca nu mai putin de 170 de tari retransmit cele peste 200 de meciuri ale competitiei. Alaturi de banii incasati de la sponsori, veniturile din transmisia TV inseamna 72% din cifra de afaceri a turneului parizian. Restul de 28% provine din vanzarile de bilete si din incasarile obtinute din vanzarea de tricouri, rachete de tenis, sepci, toate purtand marca Roland Garros. Reprezentantii FFT spun insa nu au reusit sa obtina o rentabilitate maxima de pe urma promovarii marcii turneului.
Dar, la fel de clar, acestia adauga ca nu se poate face orice de pe urma unui nume atat de celebru care figureaza pe nu mai putin de 900 de produse. Din 1987, oferta de marci purtand sigla Roland Garros s-a diversificat pana la prosoapele jucatorilor, ceasuri, masini sau telefoane mobile. In doar sase ani, cifra de afaceri obtinuta de pe urma valorificarii marcii Roland Garros a crescut de patru ori. Peste 20% din vanzari au fost realizate in afara Frantei.
Grupul Peugeot este de mai multi ani partenerul privilegiat al Roland-Garros si nu a ezitat niciodata sa produca serii limitate de autoturisme special concepute sa poarte marca turneului parizian (11.000 de modele au fost vandute in 2000). In timpul turneului, constructorul pune la dispozitia organizatorilor 150 de masini pentru transportul jucatorilor si al personalitatilor. Anul trecut, aceste masini au facut peste 300.000 de kilometri in timpul celor 15 zile cat a tinut turneul.
Tribunele arenei au fost modernizate
Peugeot si BNP Paribas (un alt partener istoric al Internationalelor Frantei) care sunt si cei mai importanti sponsori ai competitiei beneficiaza, bineinteles, de anumite facilitati din partea organizatorilor. Pentru 1,3 milioane de franci francezi, cei doi sponsori primesc cate 40 de locuri in lojele terenului central Philippe-Chertier si alte 50 de locuri in celelalte terenuri. Pe de alta parte, pentru a le oferi mancare si bautura invitatilor sai, un partener trebuie sa cheltuiasca cel putin 500 de franci de persoana zilnic. La Roland Garros, cea mai mare parte a partenerilor comerciali ai turneului nu au de ce sa se planga de serviciile de organizare. BNP Paribas spune ca datoreaza acestei competitii o mare parte din notorietatea sa in lumea panourilor publicitare (bannere). Organizatorii turneului au adoptat o politica deosebit de interesanta intitulata „urmeaza-ti clientul”, care a permis optimizarea comunicarii dintre organizatori si sponsori. Astfel, incasarile de pe urma panourilor publicitare ating anul acesta suma de 50 milioane de franci francezi.
Bogatia Roland-Garros a permis federatiei franceze sa lanseze un amplu program de modernizare a stadioanelor centrale. In urma cu doi ani, FFT a investit aproape 250 milioane de franci francezi in renovarea terenului central Philippe-Chertier. Mai multe arene anexe au beneficiat, de asemenea, de modernizari importante. In timpul lucrarilor de modernizare, mai bine de 1.200 de locuri din tribune au fost sacrificate, lucru care inseamna 18.000 bilete mai putin pe durata turneului. Dar a fost vorba de un sacrificiu necesar pentru ca fiecare spectator sa beneficieze de un spatiu mai bun pentru vizionarea meciurilor.
An de an, numarul persoanelor angajate temporar pe durata turneului creste si el simtitor. Astfel, la editia de anul acesta, buna organizare a Roland Garros este asigurata de 2.200 de angajati temporar, 325 angajati ai federatiei franceze si 550 agenti de securitate. Pentru ei, organizatorii au rezervat 10% din cifra de afaceri a turneului.
Premiile acordate la Openul francez nu sunt insa nici pe de parte cele mai mari din lumea tenisului. Ba din contra, dintre cele patru competitii de Grand Slem: Australian Open, Wimbledon, US Open, Roland Garros, competitia pariziana acorda cele mai mici premii.
Cei aproape noua milioane de dolari cat reprezinta suma cu care vor fi premiati jucatorii sunt net depasiti de 13,8 milioane de dolari cat s-a acordat la openul australian. In acelasi timp, organizatorii britanici ai Wimbledon au acordat la editia de anul trecut premii in valoare de 8,056 milioane de lire sterline (peste 9,5 milioane de dolari).    

Te-ar putea interesa și: