Cum se vede criza din biroul unui consultant de business? Codruţ Pascu, managing partner al Roland Berger Strategy Consultants, enumeră suişurile şi coborâşurile.

Teoretic, atunci când economia merge în jos şi managerii au de luat decizii tot mai dificile, companiile de consultanţă în afaceri înfloresc. Însă, la o privire mai atentă, şi ele au de depăşit propriile momente dificile, chiar dacă mai line decât cele resimţite de alte domenii. Cifra de afaceri a Roland Berger Strategy Consultants a crescut uşor anul acesta, însă structura veniturilor s-a modificat faţă de anul trecut. „Pe unele zone de business am avut regrese“, spune Codruţ Pascu, managing partner, aflat la conducerea companiei din 2005. „Noi am lucrat foarte mult strategii de intrări pe piaţă şi dezvoltare de noi linii de business, unde acum nu mai este o cerere mare. Dar lucrăm în continuare cu proiecte care au legătură cu integrări de businessuri, în urma unor fuziuni şi achiziţii, şi mă aştept ca pe acest segment să fie activitate semnificativă în continuare“, spune managerul. Faptul că, în România, această criză a venit după mai mulţi ani de creşteri masive, prinzând mai mulţi manageri pe picior greşit, a creat, de asemenea, noi oportunităţi de afaceri pentru companie. Pascu spune că a adus din străinătate trei echipe de manageri de criză, cererea fiind tot mai mare din acest punct de vedere.

Soluţie pentru „the worst-case scenario“

„Mă aştept ca la nivelul întregii pieţe să crească numărul managerilor angajaţi cu mandat specific pentru ajustarea companiei pentru perioada nouă în care a intrat. Din păcate, cererea este mare şi pe alte pieţe afectate de criză, prin urmare, din punctul de vedere al costurilor, nu este un moment bun pentru această mişcare“, mai spune el, subliniind ideea că în această perioadă orice manager bun trebuie să-şi pună mai multe întrebări legate de direcţia în care îşi dezvoltă afacerea.

„Am discutat cu toată lumea despre nevoia de a face un adevărat «scenario planning». Ceea ce de obicei se face în această privinţă este un exerciţiu destul de superificial. Acum trebuie făcut foarte, foarte serios şi trebuie luate în considerare toate variabilele cu adevărat relevante, iar scenariile trebuie dezvoltate pe de-a-ntregul. Pentru fiecare dintre ele am stabilit nişte modalităţi de a identifica devreme scenariul care se va desfăşura, pentru a ne da seama din timp spre ce tip de situaţie ne îndreptăm“. De altfel, acesta este şi primul sfat pe care îl are pentru managerii aflaţi în dificultate: să identifice cel mai rău scenariu pentru afacerea lor şi să găsească soluţia cea mai potrivită. „Apoi, pot dormi liniştiţi“, spune el.

„Sunt mai atent cu furnizorii“

Cum se simte criza în casa unui manager de calibrul lui Codruţ Pascu? „Cumpăr acelaşi gen de produse şi servicii, dar, în cazul celor de folosinţă îndelungată, sunt mai atent cu cei care mi le furnizează, pentru că vreau să mă asigur că e o firmă serioasă, care va fi acolo şi la sfârşitul anului sau peste doi ani. În cazul bunurilor de larg consum, aleg producătorii care nu sunt în situaţia de a lua măsuri disperate, care ar putea avea un efect negativ asupra produsului respectiv“.

Cinci sfaturi esenţiale

Scenarii Identificaţi care este cel mai rău scenariu şi pregătiţi-vă pentru el.

Cash Gestionaţi cu foarte mare atenţie lichidităţile şi expunerile pe care le aveţi.

Resurse Gândiţi cu doi paşi înainte. Va fi viaţă şi după criză şi trebuie să fii poziţionat şi pentru perioada respectivă.

Oportunităţi Apar întotdeauna în criză. Dar o afacere bună nu va fi niciodată super ieftină, ci mai ieftină decât în mod normal.

Finanţare Soluţii sunt, dar durata de timp necesară pentru accesarea lor e mai mare, dar trebuie pregătite din timp.