Dupa achizitionarea Dacia Automobile Romania si a 36,8% din actiunile fabricantului japonez Nissan, producatorul francez Renault isi face intrarea si in Coreea de Sud. Prin preluarea Samsung Motors, Renault devine primul grup strain care detine controlul unui constructor din Coreea de Sud, a doua piata de automobile din Asia. Producatorul francez a oferit pentru 70% din actiunile Samsung Motors un pret de 560-570 milioane dolari, relateaza Reuters, citata de cotidianul american The New York Times. „La inceputul lunii iulie, vom fi in masura sa preluam conducerea noii societati”, declara Georges Douin, vicepresedintele Renault. 20% din actiuni vor ramane la Samsung Corporation, iar creditorii bancari vor detine 10%. Societatea comuna a Renault si Samsung va realiza investitii industriale de 300 milioane de dolari in urmatorii patru ani si preconizeaza vanzarea, sub marca Samsung, a 150.000 – 200.000 de vehicule in Coreea, pana in anul 2005, se arata intr-un comunicat al firmelor remis AFP si preluat de Mediafax. Georges Douin, vicepresedintele Renault, a mai anuntat ca fabrica din Coreea de Sud va produce in continuare modelul de berlina SM5 al Samsung Motors, apoi va pune treptat la punct o gama de vehicule Renault sau Nissan, adaptate la piata coreeana.
Renault spera ca preluarea Samsung Motors e o adevarata provocare pentru Hyundai, liderul de piata din Coreea de Sud, in fata carora francezii vor sa isi majoreze cota de la 10% la 15%.
Afacerea reprezinta cea mai recenta intrare pe piata asiatica a unui producator de automobile occidental, puternic slabita dupa criza din 1998. Cu cateva saptamani in urma, DaimlerChrysler platea 2,1 milioane dolari pentru 33% din Mitsubishi Motors. in ultimii doi ani, sapte dintre producatorii japonezi de masini au fuzionat cu parteneri straini. Un alt mare producator sud-coreean, Daewoo, este deschis fuziunii, iar producatorii de masini din Vest, General Motors, Ford Motor, DaimlerChrysler si Fiat Italia, se lupta pentru suprematie.
Compania Samsung Motors a inceput productia de automobile in 1998 cu ajutorul Nissan, dar datoriile catre creditorii bancari devenisera sufocante in ultima vreme. Principalii creditori ai Samsung Motors preluasera efectiv compania in iulie anul trecut, cand datoriile societatii ajunsesera la 3,9 miliarde dolari.
Nu ne vindem tara,in varianta coreeana
Spre deosebire de economia Japoniei, cea sud-coreeana a crescut rapid. in 1999, aproximativ 910.000 automobile noi au fost vandute si se preconizeaza o crestere a vanzarilor cu 1,5 milioane pe an. Dar Hyundai si partenerii sai controleaza 70% din piata, care ramane inchisa partenerilor straini; anul trecut, acestia au vandut 2.400 automobile in Coreea de Sud. Renault incearca sa muste din piata. 85% din autovehiculele produse de Renault (la care statul francez inca detine 44%) se vand in Europa. Renault este prezent intr-o oarecare masura si in SUA, iar inainte de achizitia Nissan era absent in Asia. Vanzarea Samsung a starnit in Coreea patimi politice. Producatorul sud-coreean de automobile este un puternic simbol al ambitioasei industrializari din ultimii ani si uniunile muncitoresti nu s-au abtinut sa priveasca afacerea Renault ca o vanzare catre interese straine.