UE schimbă regulile companiilor aeriene cu bagaj gratuit și locuri pentru familii

Uniunea Europeană (UE) pregătește o revoluție în drepturile pasagerilor aerieni. Noul regulament propus, aflat în faza finală de adoptare, promite să elimine practicile comerciale considerate abuzive de milioane de călători din spațiul comunitar.

Europarlamentarul Virginijus Sinkevicius a explicat, într-un interviu acordat emisiunii BE EU de la Antena 3, cele mai importante măsuri ce urmează să intre în vigoare, cel mai probabil, în vara anului viitor.

Bagajul de mână devine un drept, nu un lux

Una dintre cele mai așteptate schimbări vizează politica de bagaje: fiecare pasager va avea dreptul la un bagaj de mână de până la 7 kilograme, inclus automat în prețul biletului, alături de geanta personală. Măsura vine după ani de plângeri împotriva companiilor low-cost, acuzate că transformă serviciile de bază în opțiuni contra cost.

„Este o veste foarte bună și sper că va servi celor care își planifică vacanțele. În primul rând, bagajele mici. Știm cu toții, companiile precum Ryanair, Wizz, EasyJet, care operează pe rute aglomerate, adoră să perceapă taxe pentru bagajele mici.

Acum, fiecare bilet va include un bagaj de 7 kg și geanta personală, ceea ce cred că este o veste excelentă pentru oameni”, a declarat Sinkevicius.

Familiile nu vor mai fi separate la bord

O altă noutate esențială este legată de alocarea locurilor în avion pentru membrii aceleiași familii. Odată cu intrarea în vigoare a noului regulament, companiile aeriene nu vor mai putea percepe costuri suplimentare pentru ca părinții și copiii lor să stea împreună.

„Companiile aeriene nu vor mai putea percepe taxe suplimentare pentru ca membrii familiei să stea împreună.

De exemplu, eu am trei copii și sunt mereu șocat să văd că toate companiile aeriene vor să mă taxeze pentru a sta împreună cu soția și copiii mei în același rând, cu toate că e clar că am cumpărat biletele la o singură tranzacționare”, a explicat europarlamentarul.

avion
SURSA FOTO: Dreamstime

Rambursare automată în caz de întârziere

O altă problemă frecvent semnalată de pasageri – dificultatea de a solicita rambursări în cazul zborurilor întârziate sau anulate – va fi rezolvată printr-un sistem automatizat de notificare.

„Dacă zborul dvs e întârziat sau ora s-a schimbat, vi se va trimite automat un formular pentru a obține rambursarea costului biletului, astfel încât să nu fie nevoie să căutați online cum să primiți banii înapoi. Companiile vor trebui să vă informeze automat”, a spus Sinkevicius.

Regulamentul vizează și platformele de vânzare a biletelor online. Acestea vor fi obligate să afișeze de la început prețul final al biletului, fără costuri ascunse sau suprataxe adăugate în pașii finali ai rezervării.

„Platformele vor trebui să vă afișeze acum prețul complet. Nu vor mai exista taxe ascunse. De multe ori, vedeți prețul, apoi intrați pe site și prețul este diferit. Nu vor mai exista astfel de situații.

Cred că acestea sunt măsuri foarte importante pentru protejarea consumatorilor, pentru protejarea persoanelor care își planifică vacanțele”, a avertizat oficialul european.

Noul regulament ar urma să fie adoptat oficial în lunile următoare, cu aplicabilitate începând din vara anului 2026. Este considerat unul dintre cele mai ambițioase pachete legislative pentru protejarea consumatorilor în sectorul aviatic. Cu un impact potențial asupra a peste 400 de milioane de pasageri anual în UE, aceste măsuri promit să readucă echilibrul în relația dintre companiile aeriene și călători, impunând standarde minime de respect și transparență.