Noi reguli europene pentru protecția pasagerilor
Noi reguli europene pentru protecția pasagerilor. Adina Vălean, europarlamentar și fost comisar european pentru Transporturi, a oferit detalii importante despre noile reglementări privind drepturile pasagerilor, aflate în dezbatere în Parlamentul European.
În cadrul emisiunii BE EU de la Antena 3 CNN, aceasta a subliniat că scopul principal al pachetului legislativ este să asigure o protecție mai clară și mai eficientă pentru călători, în special în situații precum întârzieri, anulări sau conexiuni pierdute.
Responsabilitatea revine vânzătorului de bilete
Potrivit Adinei Vălean, o noutate esențială este responsabilizarea explicită a companiilor care comercializează biletele, mai ales când este vorba despre călătorii care combină mai multe mijloace de transport (de exemplu, avion și tren).
Astfel, vânzătorul biletului devine principalul punct de contact și răspunde de gestionarea eventualelor probleme, de la informarea pasagerului până la oferirea soluțiilor în caz de neplăceri.
De asemenea, legislația urmărește simplificarea procesului de solicitare a despăgubirilor prin introducerea unui formular standardizat, valabil în toate statele membre.
„Ați menționat că am fost comisar pentru transporturi și, deși, în momentul respectiv pasagerii în Uniunea Europeană se bucurau de un set de drepturi destul de bine definit, am propus un regulament nou, pe care acum ajung ca europarlamentar, să-l dezbat și să-l votez în Parlamentul European pentru îmbunătățirea acestor drepturi ale pasagerilor. Ar trebui spus, este încurajator pentru noi, europenii, să știm că, de fapt, suntem singura zonă din lume care are un set complet de drepturi pentru pasageri, nicio altă regiune. Îmi aduc aminte că fostul președinte al Statelor Unite, Joe Biden, lăuda drepturile pasagerilor din Uniunea Europeană, legislația și chiar dorea să introducă și el ceva similar în Statele Unite. Nu s-a întâmplat până la urmă, dar vorbeam despre faptul că le-am îmbunătățit puțin. De ce?
Pentru că am vrut să simplificăm, am vrut să creștem protecția pasagerului, în sensul în care să existe o responsabilitate clară cine trebuie să ocupe de drepturile pasagerului atunci când are să spunem o întâmplare mai puțin plăcută în călătorie, că i s-a anulat zborul, că a întârziat prea mult, că are o călătorie multimodală cumpărată, adică avion și după aceea tren și să zicem, pierde conexiunea. Cine răspunde și cui trebuie să adreseze. Așa încât am stabilit că cel care vinde biletul este principalul responsabil.
El acum trebuie în plus să fie proactiv, adică să anunțe care întârziere, să-i spună unde trebuie să se adreseze pentru a fi ajutat. În plus pentru călătoriile astea multimodale, că nu era foarte clar cine răspunde, dacă întârzie avionul și ai pierdut zborul, cine te ajută acum”, a explicat Adina Vălean.

Sprijin suplimentar pentru pasagerii cu dizabilități
Noi reguli europene pentru protecția pasagerilor. În plus, pachetul de reglementări vine cu măsuri concrete pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilități. Acestea vor beneficia de ghișee dedicate în toate hub-urile de transport — aeroporturi, gări sau autogări — unde pot solicita asistență specializată.
Un alt aspect important îl reprezintă gratuitatea biletului pentru însoțitorul persoanelor care au nevoie obligatoriu de ajutor, iar acesta trebuie să călătorească în imediata apropiere a pasagerului.
Adina Vălean a subliniat că aceste modificări au fost gândite pentru a crește transparența și pentru a elimina confuziile legate de drepturile pasagerilor în călătoriile complexe, dar și pentru a le asigura tuturor un tratament echitabil și accesibil.
Ea a amintit că Uniunea Europeană este în prezent singura regiune din lume cu un set complet și avansat de reguli pentru protecția călătorilor, un exemplu apreciat chiar și de alte state, precum Statele Unite.
Prin aceste schimbări, Comisia Europeană și Parlamentul European își propun să transforme experiența călătoriilor, făcând-o mai sigură, mai clară și mai incluzivă pentru toți pasagerii.
„Acum am stabilit că cel care ți-a vândut un astfel de bilet, avion plus tren trebuie să răspundă și trebuie să reruteze sau să te despăgubească, sau fără niciun cost, să te întoarcă de unde ai plecat, dacă nu vrei să-ți continui călătoria, pentru că, să spunem, întârzierea e prea mare. Apoi, am introdus un formular unic pentru despăgubiri și pentru compensații, astfel încât să știm de unde luăm totul, să ceară aceleași date, pentru că ne puteam trezi că, în funcție de companie, că din Spania, Grecia sau cine știe de unde, îți cere lucruri diferite pentru a putea rezolva situația. Deci, acum avem un formular unic, altfel pentru persoanele cu dizabilități. Am ținut foarte mult să întărim drepturile lor în toate hub-urile de transport.
Asta înseamnă aeroport, gări, locul de unde îți iei autocarul, să spun.
Trebuie să existe un ghișeu unic că la care persoanele cu dizabilități se pot adresa pentru ajutorul de a-și rezolva ceva, apropo de călătorie sau pentru a se mișca mai repede sau de asemenea, dacă s-a întâmplat, de exemplu, pentru persoane cu dizabilități, o companie aeriană să ceară, să aibă însoțitor pentru siguranța lui. Asta ar fi fost o povară pe pasager, pentru că trebuia să aibă biletul însoțitorului. Ei bine, acum, prin regulament introducem obligativitatea gratuității pentru însoțitorul persoanei cu dizabilități. Adică dacă îți cere compania însoțitor, atunci acela trebuie să aibă un bilet gratuit din partea companiei și să fie așezat în proximitatea pasagerului cu dizabilitatea respectivă. Eu zic că toate astea sunt lucruri în plus, sunt bune, vor ajuta pasagerii să navigheze în această această perioadă”, a mai declarat Adina Vălean.