Titi Aur, instructor de conducere defensivă, a explicat într-un interviu acordat DC News ce trebuie să ținem cont pentru a schimba cauciucurile într-un mod corect, dar și în siguranță, având în vedere atât condițiile meteo, cât și reglementările legale.

Legea privind cauciucurile de iarnă: ce trebuie să știe șoferii

Potrivit legislației din România, șoferii sunt obligați să folosească cauciucuri de iarnă atunci când drumurile sunt acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. De asemenea, nu este permis să circuli cu anvelope de vară pe un carosabil acoperit cu gheață sau zăpadă. Titi Aur subliniază că, deși această lege poate părea simplă, este important să fim atenți și la condițiile de temperatură, nu doar la aspectul vizibil al drumurilor.

„După lege, nu ai voie să mergi cu anvelope de vară dacă e carosabilul acoperit cu gheață, zăpadă, polei. Când trebuie să le schimbi, trebuie să urmărești ce spun cei de la starea vremii – nu nimeresc nici ei mereu sau de multe ori nu nimeresc – și atunci trebuie să ții cont în ce zonă te deplasezi. Dacă te duci în zona de munte, zona în care e posibil să fie zăpadă, gheață, polei până mai târziu, atunci lași anvelopele de iarnă.

Dacă știi că ești în zona de sud sau în zona în care probabilitatea să fie gheață, zăpadă, polei este mai mică, poți să pui anvelopele de vară mai devreme, doar că dacă ești cu anvelopele de iarnă și e cald afară – 20, 25, 30 de grade – știi că nu mai ai aderență atât de bună și se supraîncălzește, atunci mergi puțin mai cuminte.

Dacă ai pus anvelopele de vară și vine zăpadă, gheață, polei, atunci nu ieși din curte pentru că ești și nesigur, dar ești și vinovat în caz de accident”, a spus Titi Aur pentru dcnews.ro.

Titi Aur
Titi Aur / SURSA FOTO: Facebook

De exemplu, chiar dacă pe drum nu există zăpadă vizibilă, umiditatea și temperaturile scăzute pot duce la formarea de gheață, iar anvelopele de vară devin mult mai periculoase în astfel de condiții. Astfel, este esențial ca șoferii să nu aștepte să apară zăpada pentru a schimba cauciucurile, ci să țină cont și de temperatura de afară.

În zonele montane sau în regiunile unde riscurile de zăpadă sunt mai mari, este recomandat ca anvelopele de iarnă să fie menținute pe mașină până la sfârșitul primăverii.

Adaptează-ți stilul de condus în funcție de vreme

Un alt sfat important oferit de Titi Aur este legat de adaptarea stilului de condus în funcție de condițiile meteo și de tipul de anvelope montate pe mașină. Anvelopele de vară sunt excelente pentru condițiile de vreme caldă și uscată, dar când temperatura scade sub 7 grade Celsius, performanța acestora se reduce semnificativ. Atunci când există umezeală pe drum, dar nu neapărat zăpadă, anvelopele de vară devin mai dure și nu mai asigură aderența necesară.

Chiar și atunci când nu sunt condiții extreme de iarnă, șoferii care circulă cu anvelope de vară pe drumuri umede trebuie să reducă viteza și să fie foarte atenți la schimbările din trafic. De asemenea, Titi Aur recomandă o atenție sporită la distanța de frânare și evitarea manevrelor bruște care pot duce la pierderea controlului vehiculului.

„Dacă e zăpadă pe iarbă și pe pomi, iar pe șosea nu e zăpadă, poți să mergi cu anvelopele de vară, doar că trebuie să știi că anvelopa de vară are aderență mult mai mică, chiar dacă nu e zăpadă, gheață, polei, dar e foarte frig afară și mai ales când e frig și umezeală.

Adică la 0-3 grade și cu umezeală, anvelopa de vară are aderență mai mică. De ce? Că e mai tare, pe când anvelopa de iarnă devine mai moale, mai agățătoare.

Atunci, trebuie să știi să îți adaptezi stilul, dar sub nicio formă nu ieși pe carosabil, gheață, zăpadă, polei, cu anvelope de vară, și pentru că e nesigur, și pentru că e ilegal”, a spus Titi Aur.

Când este momentul ideal pentru a monta anvelope de vară

Dacă locuiești într-o zonă cu ierni mai blânde, schimbarea cauciucurilor de iarnă se poate face mai devreme, pe măsură ce temperaturile încep să crească. Totuși, chiar și atunci, este important ca șoferii să fie atenți la prognoza meteo și să nu își permită să devieze de la regulile de siguranță.

De exemplu, dacă există riscul ca în următoarele zile să cadă zăpadă sau să se formeze polei, este mai bine să păstrezi anvelopele de iarnă pe mașină.

Pericolele cauciucurilor de vară pe gheață și zăpadă

Titi Aur subliniază că, în cazul în care drumurile sunt acoperite cu gheață sau polei, este absolut interzis să circuli cu anvelope de vară, indiferent de temperatura exterioară. Anvelopele de vară nu au niciun fel de aderență pe astfel de suprafețe, iar riscul de a provoca accidente crește considerabil.

De asemenea, chiar dacă în anumite zone nu este vizibilă zăpada, în zonele mai înalte sau la ore târzii, umiditatea poate duce rapid la formarea de gheață, ceea ce face ca drumurile să devină extrem de periculoase pentru șoferi.

În concluzie, Titi Aur recomandă tuturor șoferilor să fie proactivi atunci când vine vorba de schimbarea cauciucurilor de iarnă și să nu aștepte ultimul moment pentru a face acest lucru. Siguranța pe drumurile publice depinde în mare măsură de pregătirea corectă a vehiculului și de respectarea reglementărilor de circulație.