Ratingul pe termen lung al Transgaz rămâne la „BBB minus”, cu perspectivă stabilă

Mai exact, Fitch Ratings a confirmat ratingul pe termen lung pentru Societatea Naţională de Transport al Gazelor Naturale Transgaz la „BBB minus”, perspectiva fiind una stabilă.

Cei de la Fitch explică faptul că asta reflectă profilul solid al activităţii Transgaz, precum şi rezultatele solide înregistrate în 2022.

„Confirmarea ratingului reflectă profilul solid al activităţii Transgaz în calitate de concesionar şi operator al reţelei de transport gaze din România, rezultatele sale solide din 2022 şi estimările Fitch privind o continuitate a cadrului de reglementare în noua perioadă de reglementare care începe în octombrie 2024”, se arată în comunicatul oficial emis de Fitch Ratings.

Tranzgaz se bucură de o mai bună predictibilitate a fluxului de numerar, având în vedere că profilul de afaceri al companiei se îndreaptă progresiv spre cel de operator al sistemului de transport a gazelor complet reglementat.

Totul se datorează mai ales recunoaştere de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a a proiectelor istorice de interconectare ale Transgaz.

În plus, din noiembrie 2022, atunci când Gazprom nu şi-a achitat obligaţiile, dependenţa Transgaz de tranzitul gazului a fost diminuată.

Se negociază un acord pentru o societate mixtă cu Three Seas Initiative Investment Fund

Anul viitor, în 2024, este preconizat a avea loc procesul de consultare pentru a cincea perioadă de reglementare (RP5). Agenţia de rating s-a angajat să monitorizeze evoluţia sistemului tarifar, care permite ca discrepanţele mari între veniturile actuale şi cele permise să fie compensate doar în următorii ani prin ajustări ale tarifelor.

S-a ajuns la o volatilitate semnificativă a câştigurilor şi fluxului de numerar ca urmare a acestui tip de abordare, dar şi din cauza intervenţiilor politice, precum îngheţarea tarifelor din aprilie 2022 şi până în martie 2023, care a dus la creanţe pentru Transgaz de 600 de milioane de lei.

La acest moment, există o certitudine mult mai mare că interconectarea Podişor (ce valorează circa 1,8 miliarde de lei, construită de Transgaz), care va lega rezervele mari de gaze din Marea Neagră de conducta BRUA, va fi demarată. La asta au contribuit amendamentele din 2022 aduse legii offshore, dar şi nevoia Europei de a găsit surse alternative de gaze naturale.

Transgaz negociază un acord pentru o societate mixtă (51%-49%) cu investitorul financiar Three Seas Initiative Investment Fund (3SIIF), care prevede printre altele construcţia interconexiunii Marea Neagră-Podişor.

O eventuală retrogradare a ratingului Transgaz ar putea fi cauzată de o modificare negativă a reglementărilor în domeniul gazelor naturale din România, dar şi de o retrogradare a ratingului suveran al României.