În raportul TAROM, citat de dcnews.ro, este explicat ce înseamnă aceste pierderi puse în sarcina  ministrului Transportului, Răzvan Cuc, în ședința de Guvern. Potrivit documentului, „preluarea mandatului noii conduceri s-a făcut în luna februarie 2017, perioada în care compania acumulase deja pierderi în valoare de aprox 54 mil lei”.

Raport TAROM:

“Efectele cauzate de deciziile anterioare ale fostului management au generat în primele 3 luni ale anului 2017 o pierdere cumulata de aprox. 73.7 mililoane lei, În urma demersurilor intreprinse de către actuala conducere imediat după preluarea mandatului  pierderile au avut un trend descrescător iar în luna  iulie 2017 (prima luna în care cele 2 aeronave noi venite în flotă și-au produs efectele) rezultatele s-au îmbunătățit vizibil, astfel încât rezultatul operațional estimat pentru luna iulie indică un profit de aprox. 9 mil lei. Pentru activitatea operațională compania TAROM se autofinanțează, nu a primit nicio subvenție de la bugetul de stat.

-Veniturile realizate de companie au asigurat finanțarea activității curente în condiții de securitatea a pasagerilor și siguranța zborului. Compania TAROM este stabilă din punct de vedere financiar , nu înregistrează obligații restante către terți și către bugetul de stat. Rezultatul negativ de 104 mil lei, înregistrat la primele 6 luni din 2017, a fost influențat semnificativ de:

-Reducerea capacității de transport cu aproximativ 20% doar prin scoaterea din operare a celor 2 aeronave A310 la sfârșitul anului 2016 și fără a fi luate măsurile necesare pentru înlocuirea acestor aeronave în flota. Acest lucru a generat alterarea programului de operare al companiei pentru anul 2017, program elaborat în 2016.  Înlocuirea celor două aeronave a fost realizată doar după instalarea noii conduceri a companiei TAROM, începând cu luna februarie 2017 când într-un interval record de 3 luni compania a achiziționat prin leasing 2 aeronave noi, superioare din punct de vedere a performanței economice și al operarării, celor 2 aeronave A310;
    
-Diferite situații de AOG (situație în care aeronava în cauză este imobilizată la sol, independent de voința operatorului) determinate de apariția unor evenimente neprevăzute care au condus la alterarea programului normal de operare al companiei  (ex: motor avariat la Madrid datorită impactului cu o pasăre, aeronava deteriorată la sol de către agentul de handling de pe aeroportul din Amsterdam, motor ce s-a defectat pe aeroportul din Bruxelles, etc) care au generat costuri suplimentare (ex. achizitionarea unui motor pentru aeronava B737 , in valoare de circa $ 1.4 mil, achiziționarea unui tren de aterizare aeronavă ATR42 circa $ 1.1mil), cât și o pierdere de venituri prin rerutări și anulări de curse. În toate aceste cazuri conducerea companiei a acționat rapid în vederea înlăturării cauzelor și a remedierii situației prin asigurarea în permanență a elementului de siguranță și securitate aeronautica, ce primează în toate aceste cazuri.
    
-Diferența de preț a petrolului, comparativ cu anul 2016, a înregistrat o creștere în valoare de peste 15 mil lei;
Influența negativă a cursului valutar pentru perioada ianuarie-iunie 2017 este de peste 6 mil. lei;
-Efort financiar suplimentar în valoare de 3 mil. de lei datorat creșterii salariului minim pe economie;
– Sistemele informatice ale companiei, neperformante și disruptive duc la lipsa de transabilitate a informațiilor și generează costuri cu personal și întreținere a aplicațiilor. În acest sens s-a început radiografierea sistemelor informatice și crearea strategiei pentru implementarea unor soluții integrate.
-Lipsa restructurării companiei. TAROM nu a trecut niciodată printr-un proces complex de restructurare, acțiune începută însă de actuala conducere. Primul pas a fost făcut în sensul centralizării tuturor achizițiilor companiei într-o singură structură organizatorică care să ofere transparență , reducere de costuri și o eficiență sporită a achizițiilor. Următoarea structura organizatorica ce va fi restructurată în următoarea perioadă este Direcția Comercială , urmând ca ulterior toate structurile organizatorice din cadrul companiei să treacă prin acest proces , în final dorindu-se a se obține o structură organizatorică agilă, eficientă , adaptată necesităților specifice companiei , dar și caracteristicilor concurențiale ale pieței.
-Existenta unui cadru legislativ care grevează flexibilitatea unei companii aeriene ce acționează pe o piață ultra-concurențiala.

 

Strategia companiei presupune redresarea financiară cât mai rapidă prin:

Restructurarea companiei și eficientizarea activității;

-Dezvoltarea rețelei de rute, optimizarea flotei și a operării companiei, inclusiv prin încercarea de redeschidere a operării pe rute lungi (America de Nord si Asia) care implică și achiziționarea unor aeronave necesare acestui tip de operare.
-Valorificarea aeronavelor A310 (scoase din operare la sfârșitul anului trecut) pentru reducerea costurilor generate de acestea;
-Uniformizarea aplicațiilor informatice în vederea creșterii competitivității companiei și reducerea costurilor de vânzare a biletelor.
-Fundamentarea necesității de schimbare a cadrului legislativ actual, astfel încât să plaseze compania într-o alta poziție de competitivitate pe piață;

Menționăm că rentabilizarea reală a companiei TAROM, pe fondul menținerii standardului ridicat al siguranței navigabilității este un proces de lungă durată ce presupune dezvoltarea și implementarea coerentă de proiecte și strategii pe termen scurt, mediu și lung”.

Te-ar putea interesa și: