Raed Arafat exclude Ministerul Sănătăţii din circuitul de avizare

Raed Arafat a propus un proiect de Hotărâre de Guvern (HG) care vizează strategia DSU pentru intervalul 2024-2030. În contextul acestei inițiative, remarcăm faptul că proiectul pare să elimine implicarea Ministerului Sănătății.

Pe platforma online a Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), începând cu 7 decembrie, a fost adusă în atenția publicului propunerea de Hotărâre a Guvernului ce vizează aprobarea Strategiei de consolidare și avansare a rolului DSU în cadrul Sistemului Național de Management a Situațiilor de Urgență pentru intervalul 2024-2030. Proiectul se află în transparență decizională.

În urma analizei proiectului, observăm că Ministerul Sănătății a fost eliminat din procesul de avizare. Acest lucru se întâmplă, în ciuda faptului că documentul se referă și la unitățile de primiri urgențe subordonate și finanțate doar de către acest minister.

Prin Ordonanța nr. 1/2014, redactată chiar de către Raed Arafat, șeful DSU, s-a instituit în România starea de urgență permanentă. Acest lucru s-a întâmplat conform articolului 1, alineatul 1, litera a).

Mai precis, această inițiativă a avut ca rezultat menținerea țării într-o formă de „normalitate provizorie”. Arafat s-a asigurat, în acest fel, că DSU poate coordona Unitățile de Primiri Urgențe (UPU). Într-o situație de normalitate, DSU ar avea numai un rol operațional.

Raed Arafat
SURSA FOTO: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Care sunt prevederile proiect de HG privind strategia DSU

În cadrul celui mai recent proiect de Hotărâre de Guvern referitor la strategia DSU pentru intervalul 2024-2030, în nota de fundamentare, se observă o consolidare a rolului DSU, astfel:

„2.1.DSU Dispune si coordonează „permanent” acțiuni și cheltuieli (sunt/ nu sunt dezastre; se declară/nu se declară „stare de urgență”);

2.2. Dispozițiile DSU ”cu rol și mai consolidat-deocamdată pentru următorii 7 ani” se execută de către: IGSU; IGAV; secțiile spitalelor publice – UPU și AMBULANȚA-finanțate, subordonate și coordonate exclusiv și permanent de Ministerul Sănătății, conform Legii nr 95/2006, HG nr 144/2010 și Codului Administrativ aprobat prin OUG nr 57/2019; precum și SALVAMONT și SALVASPEO subordonate și finanțate de autoritățile locale;

2.3.PLĂȚILE/FONDURILE pentru CHELTUIELILE aferente acțiunilor „dispuse” de DSU se asigură de catre fiecare instituție implicată”, potrivit proiectului.

Altfel spus, DSU va avea autoritatea de a lua decizii, însă responsabilitatea legală va fi distribuită către toate entitățile menționate, aflate sub coordonarea DSU, inclusiv gestionarea cheltuielilor.

O altă particularitate notată în cadrul proiectului este implicarea DSU în pregătirea medicilor.

„DSU depune eforturi considerabile în vederea pregătirii continue a personalului angrenat în activitatea medicală din UPU, CPU, precum și din prespital (SAJ) în direcția “îmbunătățirii procesului de formare a medicilor rezidenți în specialitatea medicină de urgență din țară”, se arată în proiect.

În plus, în anexe sunt enumerate o serie de atribuții ce trebuie realizate pentru atingerea obiectivelor strategiei DSU. Ele cad în sfera de competență exclusivă a Ministerului Sănătății. Cu toate acestea, este de remarcat faptul că Ministerul Sănătății nu a fost inclus în circuitul de avizare, având, deci, mai puțină autoritate.