Anul acesta, Ministerul Transporturilor şi CFR SA se pot lăuda cu întârzieri cumulate de cel puțin trei ani la lucrările de reabilitare a infrastructurii feroviare și tărăgănarea la nesfârșit a licitațiilor de 2 miliarde euro pentru calea ferată Arad-Simeria. Deși România a obținut din partea Uniunii Europene peste 1,5 miliarde de euro pentru reabilitarea a circa 500 km de cale ferată și achiziția de trenuri, lipsa unei viziuni la nivelul Ministerului Transporturilor a condus la definirea greșită de proiectelor și implementarea  eronată a acestora. Conform proiectelor finanţate la începutul exerciţiului financiar european 2007-2013, Ministerul Transporturilor și CFR SA ar fi trebuit să finanțeze lucrările de reabilitare a întregii linii de cale ferată Brașov-Curtici și să cumpere 40 de trenuri electrice care să ruleze cu viteză maximă de 160 km/h pe toată rețeaua modernizată. În urma unor rectificări ale programului operațional și incapacitatea foștilor miniștri ai Transporturilor de a finanța și derula marile proiecte feroviare, proiectele de reabilitare a liniilor de cale ferată s-au redus la jumătate. Mai exact, în perioada 2010-2012 au avut loc anumite modificări privind investițiile derulare de CFR SA, iar proiectele s-au limitat la modernizarea liniilor de cale ferată Sighișoara-Simeria și încă 50 km în apropiere de Arad-Curtici.

Întârzieri și bani pierduţi

Majoritatea lucrărilor de reabilitare a celor aproximativ 250 km de cale ferată, între Sighișoara-Simeria și în apropiere de Arad, au demarat încă din 2012, iar finalizarea era prevăzută pentru 31 decembrie 2015. Doar în zona Arad, Frontieră-Arad-km 614, lucrările de reabilitarea a căii ferate sunt finalizate în proporție de aproximativ 95%, iar trenurile circulă pe ambele sensuri cu o viteză maximă de 16 km/h, proiect nerecepționat încă de oficialii CFR SA. „Cu excepția lotului Vințu de Jos-Simeria, cel mai probabil, anul viitor, se va finaliza reabilitatea porțiunii de cale din Transilvania. Toate lucrările de reabilitare a căii ferate care nu au fost plătite din POS-T 2007-2013 se vor achita din POS-T 2014-2020, aceste facturi variază între 400 și 500 milioane euro. Cu acești bani se putea reabilita calea ferată între București și Craiova sau Craiova-Calafat“, ne-au declarat specialiști din industria feroviară.

Licitații de 2 miliarde de euro

O altă problemă „ascunsă“ sub preș de Ministerul Transporturilor și CFR SA este procedura în cazul celor patru licitaţii în valoare totală de aproximativ 2 miliarde de euro, demarate în urmă cu trei ani, pentru reabilitarea Coridorului IV feroviar, Simeria-km 614. Nicio licitaţie din ultimii 25 de ani nu a fost gata la termen. Pentru un lot, procedura este contestată la Curtea de de Apel București (CAB), alte două sunt în reevaluare tot după o decizie a CAB, iar al patrulea lot așteaptă analiza ofertelor de mai bine de 19 luni de la licitație.  

Legătura București-Giurgiu, închisă de 11 ani

Dacă tot ne aflam în plin an electoral, oficialii MT și CFR SA se grăbesc să promită că linia de cale ferată Bucureşti-Giurgiu, închisă în urmă cu 11 ani, se redeschide în 2018. Linia de cale ferată București-Giurgiu este închisă din 2005, după ce podul peste Argeș de la Grădiștea s-a prăbușit. Oficialii CFR SA au anunțat, luna trecută, că proiectul de refacere a infrastructurii feroviare București-Giurgiu a primit finanțare europenă. „Este o lucrare de artă destul de complicată, la o înălţime de peste 14 metri, o lungime de peste 150 de metri şi vreo doi kilometri de viaduct. În faza a doua, în funcţie de disponibilitatea de finanţare, vom electrifica şi dubla linia Bucureşti – Giurgiu“, explică Marius Chiper, șeful CFR SA.