Programul Rabla ar putea reîncepe la toamnă
Autoritățile române se gândesc la mai multe variante pentru continuarea programelor prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Potrivit unor surse, se pare că programul RABLA Auto va continua și anul acesta, dar într-o formă modificată.
Mai exact, este posibil ca sesiunile pentru firme și primării să fie anulate, chiar dacă au început deja și unii s-au înscris și au primit tichete pentru mașini electrice. În acest caz, ar rămâne activ doar programul Rabla pentru persoanele fizice, dar cu un buget mai mic decât cel planificat inițial.
Prețul mașinilor noi va crește, după noile taxe
Amenințată de noile taxe și de suspendarea subită a Programului Rabla, industria auto românească lansează un semnal de alarmă fără precedent.
Reprezentanții Renault Group România și Ford România atrag atenția asupra unui risc real de creștere a prețurilor la mașinile noi și de dezechilibrare a întregului sector auto, vital pentru economia națională. Cele două companii, lideri ai pieței, reclamă două consecințe majore ale măsurilor fiscale pregătite de Guvern: scumpirea mașinilor și lipsa de predictibilitate pentru investitori și clienți.
„Creșterea TVA-ului va duce inevitabil la scumpirea vehiculelor noi, afectând direct dinamica pieței auto. Într-o perioadă în care accesibilitatea devine tot mai redusă pentru clienții persoane fizice, considerăm că reluarea și extinderea Programului Rabla este absolut necesară pentru a încuraja cererea și a preveni o scădere accentuată a vânzărilor din sectorul auto”, au transmis reprezentanții Renault Group, care comercializează mărcile Dacia și Renault pe piața locală.
Ford România, care produce și distribuie autoturisme de la fabrica din Craiova, dar și importă modele, atrage la rândul său atenția asupra unui potențial blocaj pe piață.
„Observăm cu îngrijorare că întârzierea lansării Programului Rabla, urmată de suspendarea acestuia, are efecte economice negative profunde. Acestea afectează nu doar clienții noștri, ci și activitatea companiei și a rețelei de dealeri”, a declarat Roxana Capătă, director general Ford România Services.
Roxana Capătă spune că, în ultimele săptămâni, climatul economic a fost deja destabilizat de „creșterea costurilor de finanțare și de instabilitatea cursului valutar”, iar noua majorare de TVA anunțată de Guvern „agravează situația”.
„Într-un mediu economic instabil, predictibilitatea este esențială pentru dezvoltarea sustenabilă a afacerilor”, punctează Roxana Capătă.
Pericol pentru industria auto și pentru economia României
Pachetul de măsuri fiscale care a generat reacția industriei auto urmează să fie asumat de Guvern săptămâna viitoare, după ce a fost publicat oficial joi, 3 iulie, de Ministerul Finanțelor. Executivul încearcă astfel să reducă cheltuielile bugetare, în contextul în care România a înregistrat anul trecut un deficit record de 9,3% din PIB, cel mai mare din Uniunea Europeană.
O eventuală creștere a TVA și lipsa stimulentelor pentru achiziția de autoturisme noi ar putea accelera scăderea vânzărilor și, implicit, a producției, cu impact asupra locurilor de muncă și contribuției industriei auto la PIB. Producătorii cer Guvernului reluarea urgentă a Programului Rabla, considerat crucial pentru stabilitatea pieței.
Industria auto reprezintă aproape 15% din PIB-ul României și generează peste 200.000 de locuri de muncă directe și indirecte, potrivit datelor oficiale.