In ultimii aproape o suta de ani, de cand a aparut autoturismul, producerea anvelopelor a facut parte dintr-o industrie care presupunea eforturi uriase din partea companiilor din domeniu. Asta si pentru ca era vorba despre o industrie unde produsul final trecea prin mainile a sute de angajati si prin mai multe zeci de linii de fabricatie. Introducerea proceselor de automatizare si inlocuirea oamenilor cu masinile nu au avut loc ca in alte industrii, asa ca nu s-a putut vorbi despre o revolutie industriala si in acest domeniu. Fabricile moderne beneficiaza de linii noi de fabricatie, dar forta de munca ramane factorul cel mai important pentru marile companii din domeniu.
Problema costurilor de productie este in momentul de fata cel mai important argument pe care l-au adus companiile producatoare de anvelope atunci cand au regandit afacerea in sine.
Solutia a fost deosebit de simpla, dar a inceput sa aduca rezultate financiare favorabile pentru companii precum Continental, Bridgestone, Michelin, Pirelli, Kumho, Goodyear, Bayer, Cooper, EniChem sau Yokohama.
Poate cel mai indraznet plan de regandire a capacitatilor de productie este cel dus la capat de Continental. Grupul german a transferat mai bine de 50% din productia de anvelope in Portugalia si tari din Europa Centrala si de Est, inclusiv Romania.
Grupul american Goodyear a adoptat, de asemenea, o politica agresiva, prin care a inchis mai multe capacitati de productie din Marea Britanie, simultan cu deschiderea altora in zone cu costuri mult mai reduse de productie. Romania se gaseste in vederile conducatorilor de la Goodyear, care au mai pus ochiisi pe anumite tari din Asia.
Specialistii spun insa ca nu intotdeauna costul de productie reprezinta cel mai important factor de care tin cont companiile din domeniu. Exista, cu siguranta, si alti factori care conduc la reducerea cheltuielilor de productie. In mod normal, constructia de la zero a unei capacitati de productie din domeniul anvelopelor implica costuri de aproximativ 100 milioane de dolari. „Cel mai important factor care intervine in viata unei astfel de fabrici este capacitatea la care functioneaza. In momentul in care procentajul de 90% este depasit, totul merge bine. Dar sub acest procentaj, profitul este foarte mic, poate chiar inexistent”, spun specialistii de la Just Auto.
Functionarea capacitatilor de productie la putere maxima a fost, de altfel, si motivul pentru care piata mondiala a suferit intotdeauna de pe urma ofertei. Asta in conditiile in care chiar daca preturile anvelopelor au fost intotdeauna ridicate, profiturile companiilor din domeniu nu s-au ridicat la nivelul asteptarilor.    

Producatorul american de anvelope Firestone, detinut de compania japoneza Bridgestone, este implicat intr-un proces in Florida, intentat de rudele unei familii decedate intr-un accident, care solicita despagubiri de un miliard de dolari. In urma acestor incidente, grupul american Ford a pus capat relatiei sale de o suta de ani cu producatorul de anvelope. Ford si-a prevenit actionarii ca ar putea fi tarata in procese pentru a plati daune in valoare de 10 miliarde de dolari in urma acestor decese. Ford a retras luna trecuta toate cele 13 milioane de anvelope Firestone in cadrul unei operatiuni ce a costat 2,1 miliarde de dolari.

La nivel mondial, Goodyear a vandut anul trecut in valoare de 14,4 miliarde de dolari si a obtinut un profit net de 40,3 milioane de dolari. Compania este prezenta in 28 de tari si este liderul pietei in America de Nord si America de Sud. In Europa, Goodyear este numarul doi, dupa Michelin. Goodyear, care vinde cinci marci de anvelope in Romania, este liderul importatorilor pe aceasta piata. Din totalul importurilor de anvelope, 60% sunt detinute de Goodyear. Din vanzarile Goodyear in Romania, 25% apartin marcilor Debica.

Concernul german Continental a inaugurat, la sfarsitul anului trecut, fabrica de anvelope de la Timisoara, cu o investitie in valoare de 120 milioane DM. Oficialii companiei au anuntat ca pana la sfarsitul anului 2002 valoarea totala a investitiilor din Romania va ajunge la circa 200 milioane DM. Fabrica de la Timisoara este a doua ca marime in regiune, dupa cea de la Otrokovice-Cehia, care produce 12 milioane de anvelope anual.

Grupul francez a intrat pe piata romaneasca prin preluarea a trei capacitati de productie care au apartinut grupului Tofan. Michelin Romania isi propune o productie de 4 milioane de cauciucuri pentru autoturisme, dublu fata de volumul actual al celor trei fabrici, la care se vor adauga 450.000 de anvelope pentru autocamioane, de trei ori mai mult fata de realizarile din acest moment.
Cifra de afaceri a companiei va atinge in 2004 un nivel mai mult decat dublu, respectiv 160 milioane dolari.

Impartirea costurilor de productie pe zone globale in 2000
Costurile de productie     mari    mici
ale capacitatilor de productie*
Europa    152    84
Asia    125    71
America de Nord    122    77
America de Sud    129    73
*) studiul a fost realizat pe baza costurilor de productie,
plecandu-se de la un punctaj maxim de 100 de puncte.
Sursa: Michelin