Avionul  E – 111 a fost proiectat pentru a înlocui baloanele purtătoare folosite până în prezent de ARCA, necesare transportului deasupra atmosferei terestre a vehiculelor rachetă, precum racheta Haas II pentru competiţia Google Lunar X Prize.

Baloanele purtătoare au reprezentat o soluţie ieftină şi rapidă, acestea arătându-şi însă limitările, fiind cauza principală pentru două amânări succesive ale lansării rachetei spaţiale Helen.
 
E – 111 va avea capacitatea de zbor supersonic cu viteze de Mach 1,5 la altitudini de 16.000 m, în cazul transportului rachetei Haas II, iar în cazul folosirii ca platforma de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spaţial, va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000 m.

Secvenţa de zbor tipică a acestui aparat cuprinde decolarea de pe suprafaţa mării, executarea unui zbor orizontal de accelerare, până la viteze subsonice ridicate, urmat de ascensiunea rapidă, în circa două minute, până la altitudinea de 16.000 m. La această altitudine avionul va elibera racheta Haas II, care va urma programul de zbor propriu. E – 111, fără sarcina utilă acroşată, va reveni planat pe suprafaţa mării.

Primul avion supersonic românesc va decola în 2013

Avionul va avea un echipaj format din două persoane, pilot şi navigator, urmând să devină primul avion supersonic românesc. Cabina avionului este separabilă şi este echipată cu două paraşute propulsate cu motoare rachetă proprii. Astfel, cabina avionului poate fi separată de avion la viteze de Mach 0 – 1,2 şi înălţimi de 100 m şi poate aduce echipajul în siguranţă pe suprafaţa mării.

Propulsia va fi asigurată de un motor rachetă cu combustibil lichid, funcţionând cu apă oxigenată şi kerosen.  Datele geometrice şi masele aparatului nu sunt comunicabile.
 
Finalizarea lucrărilor la aparatul E-111 este stabilită pentru jumătatea anului 2012, urmată de prima decolare la sfârşitul anului 2012. Primul zbor supersonic al avionului E-111 este prevăzut pentru prima jumătate a anului 2013.

"Prezentarea programului avionului experimental supersonic E-111, cu câteva zile înainte de Crăciun şi la câteva zile de la Centenarul zborului primului avion cu reacţie din lume, realizat de Henri Coandă, nu este întâmplătoare. Am ales acest moment pentru că dorim ca cei care vor vedea acest anunţ să se bucure de existenţa unui program major, pozitiv, inspiraţional, pe care România îl aşteaptă de 20 de ani. Un program în care să spere, un program care să însemne progres. Avionul supersonic E-111 este un asemenea program, a declarat Dumitru Popescu, preşedintele ARCA.

Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) este o organizaţie non-guvernamentală, lider naţional în domeniul cercetării aerospaţiale, care doreşte să câştige competiţia Google Lunar X Prize şi să lanseze în cosmos prima rachetă românească, capabilă să transporte un cosmonaut.